مجلة إضافات إقتصادية
Volume 6, Numéro 2, Pages 499-518
2022-09-30

مساهمة أبعاد التسويق الرشيق في تعزيز الأداء التسويقي للمؤسسات الاقتصادية الجزائرية - مؤسسة صناعة الأنابيب Alfapip غرداية نموذجا-

الكاتب : مراكشي عبد الحميد . بوداود بومدين .

الملخص

هدفت هذه الدراسة للتعرف على مفهوم التسويق الرشيق ثم مدى مساهمة أبعاده في تعزيز الأداء التسويقي في شركة صناعة الأنابيب "ALFAPIPE" بغرداية، فقد تتفاوت اهمية الموضوع لدى القائمين وموظفي الشركة لذلك تم استخدام أداة الاستبيان لجمع البيانات من خلال استعراض المحاور التي تضمنتها أبعاد التسويق الرشيق والأداء التسويقي. ولتحليل البيانات واختبار الفرضيات تم الاعتماد على برنامج 25 SPSS، وقد توصلنا إلى جملة من النتائج أهمها: الدور المتفاوت لمؤشرات التسويق الرشيق في رفع مستوى اداء الشركة التسويقي، واهمية تبني الشركة لهذا المفهوم للتحسين من اداءها. وبناءا على ذلك تم تقديم بعض التوصيات والاقتراحات. Abstract This study aimed to identify the concept of lean marketing and the extent to which its dimensions contribute to enhancing marketing performance in the “ALFAPIPE” pipe industry company in Ghardaia. The importance of the topic may vary among those in charge and employees of the company, so the questionnaire tool was used to collect data by reviewing the axes included in the dimensions of lean marketing and marketing performance. To analyze the data and test hypotheses. the statistical program SPSS 25 was relied upon, and we reached a number of results are: the uneven role of lean marketing indicators in raising the level of the company's marketing performance, and the importance of the company's adoption of this concept to improve its performance. Accordingly, some recommendations and suggestions were presented. To analyze the data, test hypotheses, and then rely on the SPSS statistical program, we reached a number of results, the most important of which are: The organization adopts a methodology and plans for managing change in value-added activities, marketing activities, The dimensions of agile marketing affect the promotion of the organization's marketing performance.

الكلمات المفتاحية

التسويق الرشيق، ابعاد التسويق الرشيق، الاداء التسويقي، الحد من الإنتاج المفرط، الحد من المخرجات المعيبة، مؤشرات الاداء التسويقي.