مجلة تطوير العلوم الاجتماعية
Volume 15, Numéro 1, Pages 203-218
2022-09-15

دراسة سوسيولوجية للأمثال الشعبية المتداولة في أسواق المواشي

الكاتب : ضيفي بشير .

الملخص

لا يشك علماء الاجتماع في ما للقيم والمعايير الثقافية من قوة تحفيزية و توجيهية لسلوك المجتمعات والأفراد، بل إن هذا يشكل أحد الركائز التي يبنى عليه علمهم، و مع ذلك تبقى دراسة العلاقة بين الثقافة والسلوك خاصة في شقها الإقتصادي تحظى باهتمام محدود بالمقارنة مع باقي الظواهر، و تضيق دائرة الإهتمام أكثر إذا تحدثنا عن الأمثال كجزء من الثقافة والأسواق الشعبية، وهذا مرده أساسا إلى مشكلات المصطلح والتعريفات. ونحن من خلال هذه الورقة التي ستعنى بالتحليل السسيولوجي لهذا الموضوع نطمح للقيام بمجهود بحثي بهدف ابستيمولوجي اجتهادي، وهو توظيف القراءة السسيولوجية للامثال الشعبية كخطوة في سبيل استيضاح المفهوم والبحث في العلاقة عن طريق استخراج معاني هذه الأمثال ودلالتها وتصنيفها، ووضعها في إطارها التاريخي والجغرافي، وعلاقتها بالثقافة الشعبية باعتبارها حاضنة لها ومظهرا من مظاهرها. Sociologists do not doubt the motivating and guiding power of cultural values and standards for the behavior of societies and individuals. Rather, this constitutes one of the pillars upon which their knowledge is built. However, the study of the relationship between culture and behavior, especially in its economic aspect, remains of limited interest compared to the rest of the phenomena, and the circle of interest narrows more if we talk about proverbs as part of popular culture and markets, and this is mainly due to the problems of the term and definitions. Through this paper, which will be concerned with the sociological analysis of this topic, we aspire to carry out a research effort with the aim of epistemological discretion, which is to employ the sociological reading of popular proverbs as a step in order to clarify the concept and research the relationship by extracting the meanings of these proverbs, their significance and classification, and placing them in their historical and geographical context, and their relationship to culture. Popularity as its incubator and manifestation

الكلمات المفتاحية

الأمثال الشعبية ; الأسواق الشعبية ; القيم التربوية الدينية ; التعاملات التجارية ; الثقافة الشعبية