جسور المعرفة
Volume 8, Numéro 3, Pages 565-578
2022-09-23
الكاتب : نمرة محمّد .
يطرح المقال موضوع فن المقامة في الأدب الجزائري الحديث،إذ نتعرّف من خلاله على بداياته من خلال الآثار الأدبيّة القديمة في المنطقة العربية، ومن ثمّ نتعرّف على نشأته وأعلامه في الجزائر، ونفصّل في اتجاهاته التي اختلفت باختلاف منطلقات الكُتاب الفكرية، ومذاهبهم وثقافاتهم المختلفة، دون أن نغفل أهم الموضوعات التي طرحوها في مقاماتهم، والتي استلهمت من عمق حياة الشّعب الجزائري خلال مرحلة الاحتلال الفرنسي، وانتهاء بعرض مختلف الخصائص الفنية التي اتسم بها هذا الفن. Abstract: The article presents the subject of the art of maqama in modern Algerian literature, as we learn about its beginnings through ancient literary monuments in the Arab region, and then learn about its origins and flags in Algeria, and we detail in its directions, which differed according to the writers’ intellectual premises, their different sects and cultures, without We overlook the most important topics that they presented in their shrines, which were inspired by the depth of the life of the Algerian people during the period of the French occupation, and ended with the presentation of the various artistic characteristics that characterized this art.
المقامة ; الأدب الجزائري الحديث ; الاتجاهات ; الموضوعات ; الخصائص الفنية ; Maqamah ; modern Algerian literature ; trends ; themes ; artistic characteristics
مقدم فاطمة
.
ص 515-535.
عبد النبي مرزاقة
.
حجازي محمد
.
ص 207-226.
عبد المجيد دقياني
.
ص 61-71.