Beam Journal of Economic Studies
Volume 6, Numéro 2, Pages 265-276
2022-09-15

دور البحث العلمي في تحقيق التنمية المستدامة في الجامعات الجزائرية– دراسة حالة جامعة أبو بكر بلقايد تلمسان

الكاتب : فروانة حازم . الديب سليمان .

الملخص

هدفت الدراسة إلى إظهار دور البحث العلمي في تحقيق التنمية المستدامة في الجامعات الجزائرية، ودراسة حالة جامعة أبو بكر بلقايد- تلمسان، واعتمدت الدراسة على المنهج النوعي، واعتمدت على المقابلات شبه المنظمة، والملاحظة في جمع البيانات، وتوصلت الدراسة إلى أنه على الرغم من الجهود التي تبذلها الجامعة الجزائرية في مجال البحث العلمي،إلا أنها تعاني من عدة معوقات تحول دون إسهامها في تحقيق التنمية المستدامة، والتي منها: غياب وجود آليات حقيقية لتطبيق نتائج البحوث على أرض الواقع. ضعف الروابط بين الجامعات والقطاعات الإنتاجية، هجرة الكفاءات من الباحثين إلى الخارج، وعدم العودة إلى الجزائر، وقدمت الدراسة بعض التوصيات منها: أهمية الاستفادة من البحوث التطبيقية ونتائجها في إيجاد الحلول المناسبة لمشاكل المجتمع، خاصة البحوث التي لها علاقة بالتنمية المستدامة. The study aimed at showing the role of scientific research in achieving sustainable development in Algerian universities, and studying the status of the University of Abu Bakr Belqiad, and adopted the study on the qualitative approach and adopted on semi-organization interviews and observation in data collection, and the study was reached that despite efforts The Algerian University in the field of scientific research is being made, but suffers from several constraints to prevent its contribution to sustainable development, including: absence of real mechanisms for the application of research results on the ground. Double the links between universities and production sectors, the migration of competencies from researchers abroad, not to return to Algeria The study provided some of them: the importance of taking advantage of applied research and consequences in creating appropriate solutions to community problems, especially research related to sustainable development.

الكلمات المفتاحية

البحث العلمي، التنمية المستدامة، الجامعات الجزائرية. ; Scientific research; sustainable development; Algerian universities .