مجلة سيميائيات
Volume 18, Numéro 1, Pages 196-212
2022-09-18

جمالية العنوان في ديوان "ذلك الكنز المكنون" للشاعرة سميّة محنش

الكاتب : بن ناجي ضرار . خذري عالمة .

الملخص

يعد العنوان مفتاحا قرائيا في تأويل النصوص، وعنصرا بارزا في تلقي النص الذي يعنونه، حيث أضحى مثار اهتمام المبدعين، وتجلى ذلك قي حرصهم الشديد على العنونة التي اتخذت جهازا مرافقا للعمل الأدبي، الأمر الذي دفع الباحثين إلى استقصاء الدور الفاعل للعنوان في تشكيل الوعي الأولي لقراءة النص الأدبي، وبداية فتح الدلالة على وسعها. وقد اخترنا أن نقارب عبر قراءة تأويلية جمالية العنوان في ديوان الشاعرة "سمية محنش" والموسوم "بذلك الكنز المكنون"، حيث تتبعنا مكامن تحقق الجمالية على مستوى العنوان الرئيس والعناوين الداخلية التي حققت تواصلا وتواشجا دلاليا مع عنوان الديوان من جهة، ومع المتن الشعري من جهة ثانية، لتحقق كينونتها كنصوص مصاحبة للنص الشعري، ومشارك فعال في تحقيق شعريته وجماليته. It is well known that the title is a reading key in the interpretation of texts, in addition to being a prominent element in deciphering the meaning of the text which is the focus of the writers' interest. The latter is manifested in their keen interest in the title, which took a device accompanying the literary work and prompted researchers to investigate the active role of the title in shaping the initial awareness of reading Literary text, and the beginning of the opening indication of its capacity. We opted to approach through an aesthetic interpretation of the title in the poetry of "Sumaya Mahnash", which is titled "Dhalika Al Kanz Al Maknoun" in which we traced semantic continuity and affinity at the levels of the main and subtitles. In pursuance of this aim, we analyzed the title of the Diwan on the one hand, and the poetic body on the other hand, in order to realize its existence as texts accompanying the poetic text, and an effective participant in the realization of its poetic and aesthetic functions

الكلمات المفتاحية

جمالية ; عنوان ; تشكيل ; كنز ; شعر ; aesthetics ; title ; formation ; treasure/kanz ; poetry