دراسات نفسية وتربوية
Volume 15, Numéro 2, Pages 278-287
2022-08-31

فاعلية برنامج تدريبي لوفاس في تنمية الاتصال اللفظي لدى الأطفال التوحديين

الكاتب : بن المداني لبنى .

الملخص

ملخص: إن اضطراب طيف التوحد يؤثر على مجالات نمو الطفل الطبيعي، في التواصل عامة، والتواصل اللفظي خاصة فتأثر عليهم في مختلف مواقف التفاعل الاجتماعي والتواصل مع الآخرين، لذلك يعتبر من أكثر الاضطرابات صعوبة على سلوك الطفل التوحدي. تهدف الدراسة الى معرفة مدى فاعلية برنامج لوفاس في تنمية الاتصال اللفظي لدى الأطفال التوحديين وهل البرنامج التدريبي أثر على تطور الاتصال اللفظي لمعرفة مدى تحسنهم قمنا بتطبيق اختبار الاتصال اللفظي للقياس القبلي قبل خضوع للبرنامج وبعد تطبيق البرنامج للقياس البعدي. ولتحقق من الفرضيات والتأكد من صدقها أو عدمها، تم مقارنة النتائج تطبيق اختبار الاتصال اللفظي للقياس القبلي والبعدي وأظهرت النتائج كميا وكيفيا على وجود تفاوت في النتائج وفروقات فردية لعينة الدراسة لصالح القياس البعدي ومنه تم التأكيد على فاعلية البرنامج لوفاس في تنمية مهارات الاتصال اللفظي. الكلمات المفتاحية: برنامج لوفاس، أطفال التوحد، الاتصال اللفظي، مهارات الحضور والانتباه، مهارات الفهم والتعبير. Abstract: Autism spectrum disorder affects the fields of Natural Child Growth in communication in general, and verbal communication in particular, affecting them in different social situations and communicating with others, therefore, it is regarded as one of the most difficult disorders for the autistic child behaviour. The objective of the study is to determine the effectiveness of the Luvas program in the development of the verbal communication in autistic children. And Does the training program really affect the development of verbal communication. To see how well the children have improved, we applied the verbal communication test for pre-measurement before the program was introduced and after the program was applied for the post-measurement In order to verify the hypotheses and Make sure it is true or not, the application results of the verbal communication test were compared for the pre and post measurement. The results showed quantitatively and qualitatively an existence of Variation in the results and individual differences in the study sample in favor of the post measurement. Therefore, it was confirmed that the luvas program is effective in the development of verbal communication skills. Keywords : luvas program, Autistic children, verbal communication, Attendance and attention skills, Understanding and expression skills.

الكلمات المفتاحية

برنامج لوفاس ; أطفال التوحد ; الاتصال اللفظي ; مهارات الحضور والانتباه ; مهارات الفهم والتعبير