دراسات نفسية وتربوية
Volume 15, Numéro 2, Pages 181-190
2022-08-31

تحليل محتوى منهاج التربية البدنية والرياضية الجديد للسنة الأولى من التعليم المتوسط (الكفاءات المهارية وفق صنافة سيمبسون)

الكاتب : قدور بن شريف الشارف .

الملخص

هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة توافر الكفاءات المهارية وفق صنافة سيمبسون المتضمنة في منهاج التربية البدنية والرياضية الجديد للسنة أولى متوسط ولمعالجة هذه المشكلة قمنا باستخدام المنهج الوصفي التحليلي لأنه أكثر انسجاما مع هذه الدراسة وذلك باعتماده على الطريقة الكمية للحكم على الأشياء المراد تحليلها. ولأجل جمع البيانات من عينة الدراسة ممثلة في جميع مركبات الكفاءة لمنهاج التربية البدنية والرياضية الجديد للسنة أولى متوسط ، قمنا بتصميم أداة تحليل المحتوى مكونة من سبعة محاور تشكل تمثل المستويات السبعة لصنافة سيمبسون (الادراك الحسي – الاستعداد – الاستجابة الموجهة – الآلية – الاستجابة المعقدة – التكيف – الابداع ) وبعد جمع البيانات وتفريغ النتائج تم استخدام النسب المئوية لحساب التكرارات لكل مستوى وأسفرت نتائج الدراسة على وجود ضعف في درجة توافر الكفاءات المهارية وفق صنافة سيمبسون في منهاج التربية البدنية والرياضية الجديد للسنة أولى متوسط الكلمات المفتاح : المنهاج ؛ الكفاءات المهارية ؛ صنافة سيمبسون ؛ التربية البدنية والرياضية. Abstract : The study aimed to identify the degree of availability of Psychomotor competencies according to the Simpson’s Taxonomy included in the curriculum of physical education and sports for the first year of the average and to address this problem, we used the descriptive analytical method because it is more consistent with this study and by using the quantitative method to judge the things to be analyzed In order to collect data from the sample of the study represented in all competencies for the new physical and sports education curriculum for the first year, we designed a seven-axis content analysis tool that represents the seven levels of the Simpson’s Taxonomy (Perception- Set- Guided response – Mechanism - Complex or overt response – Adaptation - Origination ) After collecting the data and unloading the results, percentages were used to calculate the frequencies for each level. The results of the study revealed a weakness in the availability of skilled competencies according to Simpson's Taxonomy in the new physical education and sports curriculum for the first year of average Keywords : Curriculum; Psychomotor competencies; Simpson's Taxonomy; Physical education and sports

الكلمات المفتاحية

الكفاءات المهارية ; صنافة سيمبسون ; التربية البدنية والرياضية