دراسات نفسية وتربوية
Volume 15, Numéro 2, Pages 142-154
2022-08-31

تأثير الرياضة الذهنية على النمو المعرفي لأطفال ما قبل المدرسة من 04-05 سنوات ،الجمباز العقلي – نموذجا

الكاتب : سعيد تساكي . نصيرة زيان .

الملخص

ملخص :هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على تأثير الرياضة الذهنية في النمو والمعرفي لأطفال ما قبل المدرسة من 04-05 سنوات وقد شملت عينة البحث على30 طفلا من روضة الاطفال " مصابيح الأمل "بولاية تيسمسيلت تم اختيارهم بطريقة عشوائية موزعين بالتساوي على مجموعتين مجموعة ضابطة والأخرى تجريبية، انتهج الباحثون المنهج التجريبي بتصميم الإختبار القبلي البعدي لمقياس النمو المعرفي لأطفال ما قبل المدرسة بتطبيق برنامج من (16) وحدة تعليمية من الأنشطة الحس حركية ، وأسفرت نتائج الدراسة على وجود فروق ذات دلالة احصائية بين المجموعة الضابطة والتجريبية في النمو المعرفي لصالح المجموعة التجريبية ووجود فروق ذات دلالة احصائية بين الاختبارات القبلية والبعدية للمجموعة التجريبية في النمو المعرفي لصالح الاختبارات البعدية. وعليه أوصى الباحثون بضرورة ادراج برامج خاصة من الأنشطة الرياضية الذهنية في البرنامج العام للتربية البدنية والرياضية في رياض الأطفال لما لها من أهمية كبرى في النمو المعرفي لأطفال هذه المرحلة. Abstract: The purpose of this study was to identify the effect of a mental activity in the cognitive development of pre-school children from 04-05 years. The sample included 30 "Massabih el Amal" nursery children in the country of Tissemsilt, selected at random, and also divided into two control groups. And experimental, the researchers followed the experimental approach by designing the pre-post-test of the cognitive development scale of preschool children by implementing a program of (16) kinetic activity units educational. Mathematical averages, standard deviations, for homogeneity, and study results on:-There are differences in statistical significance between the control group and the experimental in the cognitive development for the benefit of the experimental group. - There are statistically significant differences between the tribal and remote trials of the experimental group in the cognitive development in favor of distance testing. Therefore, the researchers recommended the inclusion of special programs of kinetic activities in the general curriculum of physical education and sport in kindergartens because of the great importance in the development of mobility, knowledge and children of this stage. Keywords : mental activity؛ cognitive growth؛ preschooler؛ Nursery school

الكلمات المفتاحية

الرياضة الذهنية ; النمو المعرفي ; طفل ماقبل المدرسة ; روضة الطفل