مجلة علوم اللغة العربية وآدابها
Volume 14, Numéro 2, Pages 457-475
2022-09-15

إيحائيّة اللّغة الصّوفيّة في شعر "عثمان لوصيف" من خلال ديوان (اللّؤلؤة)

الكاتب : الحاج دواجي عبد القادر .

الملخص

تكمن جماليّة الخطاب الشّعري في وهج الكلمة واستثنائيّتها ضمن التّركيب، لذا فإنّ دراسة بعدها الإيحائي وجماليّتها التّعبيريّة تسمح بالوقوف على مساحات جماليّة قد يصعب تحقيقها بغيرها، ويمثّل ديوان (اللّؤلؤة) للشّاعر "عثمان لوصيف" علامة فارقة في الشّعر الجزائري المعاصر في بعده الصّوفي، ولعلّ ما صنع تفرّده هو تلك اللّغة الشّعريّة المتميّزة بانزياحاتها ومفارقاتها وبعدها عن المباشرة والتّقريريّة، لذا فإنّ دراستنا ستتّجه إلى البحث عن البعد الإيحائي الجمالي للغته الشّعر-الصّوفيّة على مستويي الانزياح والمفارقة. The aesthetic of poetic discourse lies in the glare of the word and its exceptionalness in terms of structure. Therefore, studying its suggestive dimension and its expressive aesthetics allows us to identify aesthetic spaces that may be difficult to achieve in other discourses. The collection of poems (Al-loloaa) – (The Pearl) by the poet 'Othman Loucif' represents a milestone in contemporary Algerian poetry in its mystical dimension. Its uniqueness is marked by that poetic language which is distinguished by its deviations and paradoxes, and its distance from direct and declarative. Our study will aim to search for the aesthetic suggestive dimension of his Sufi-poetry language at the levels of deviation and paradox.

الكلمات المفتاحية

اللّغة الصّوفيّة؛ الإيحائيّة؛ الانزياح؛ المفارقة؛ جماليّة ; Sufi language; suggestiveness; deviation; paradox; aesthetic