مجلة علوم اللغة العربية وآدابها
Volume 14, Numéro 2, Pages 282-298
2022-09-15

تموقع الفعل السردي وتجلياته في رواية أشباح المدينة المقتولة لـ"مفتي بشير"

الكاتب : خالدي خليفة .

الملخص

الملخّص: في أعقاب ما أفرزته المناهج اللّسانية والأدبية الغربية الحديثة، وما أسهمت به من إجراءات نقدية في ميدان السّرديات، وتلك الّتي تأسّست فعلّيا لمقاربة دور السّارد في العمل الإبداعي والرّوائي، تأتي هذه الدّراسة مُسلّطة الضوء على الفعل السّردي له في خضم تلاحم الأحداث والمشاهد داخل معترك عالم الرّواية، بوصفه عالماً تتشابك فيه الصّور والمشاهد السّردية والشّخصيات والأطر الزّمكانية... الأمر الذي يؤدي إلى تفاعلات يبديها الرّاوي ويحرّكها ضمن عناصر الحكي المختلفة، وطالما ظلّ الهاجس حول من يرى ومن يتكلّم في المحكي قائماً، لتجعله كثير من الأبحاث متعلّقاً بالأصوات السّاردة المتحدّثة والتي في الغالب تلعب دوراً حيوياً لتنشيط العملية الإبداعية برمّتها، على اعتبار أنّها المتحكّمة في تشكيلات القص. : Abstract In the wake of what was produced by the modern western linguistic and literary curricula, and the critical measures it contributed to in the field of narratives, and those that were actually established to approach the role of the narrator in the creative and novel work, this study come to shed light on his narrative action in the midst of the coherence of events and scenes within the domain of the novel world as a world in which narrative images, scenes, characters, and temporal frameworks are intertwined… which leads to interactions that the narrator expresses and drives within the various elements of the narration, and as long as the obsession about who sees and speaks in the narrative persists, so much research makes it related to the narrative voices that are spoken and often It plays a vital role to stimulate the entire creative process, as it controls the formations of the story

الكلمات المفتاحية

فعل؛ سرد؛ صوت؛ راوي؛ حكي