مجلة علوم اللغة العربية وآدابها
Volume 14, Numéro 2, Pages 24-43
2022-09-15

الكرامة الصوفية ودلالتها الرمزية والأسطورية في القصيد الشعبي "راس ابن آدم"أو "راس المحنة "للشاعر "سيدي لخضر بن خلوف"

الكاتب : كاهية باية .

الملخص

"راس ابن آدم "أو "راس المحنة "قصة شعرية أسطورية نظمها الشاعر الشعبي "سيدي لخضر بن خلوف" في حدود القرن الخامس عشر والسادس عشر الميلادي ,وتغنى بها الكثير من الفنانين والفنانات الجزائريين والجزائريات منهم الفنانة " نورة "، والفنان " رابح درياسة "، ولكن أول وأشهر من قدمها كأغنية هو الفنان :"البار عمر "وحافظ على كيانها وكينونتها بعكس البعض الآخر الذي أضاف وغير بحسب ما يناسب الطابع الفني الغنائي، وتعود شهرة هذا القصيد لكونه نظم أولا من طرف صوت شعري فني رائد تميز شعره بالبعد الديني والعقدي، وبالخصوص فيما تعلق منه بمدح الرسول صلى الله عليه وسلم ، وكذا في كونه تجاوز بعده الفني الأدبي إلى مطارح أوسع و أكبر تمثلت في قضايا فكرية و ايديولوجية هامة ومعمقة تضمنت محاور مفصلية دلالية هادفة ،وبخاصة ما تعلق منها بالقيم الدينية العاكسة لتفاعل وجدان الإنسان الشعبي، بكل عفويته وبساطته ، وصدقه أو حتى سذاجته، فهو الأقرب إلى الوجدان، ومن جهة أخرى هي كرامة لأحد الأولياء الصالحين الحافظين لكتاب الله وسنته، والعامل بتعاليمها ونواهيها "سيدي لخضر بن خلوف" صاحب مستغانم. وبتغير الهندسة النفسية للشاعر وجغرافية الوجدان لديه، راوح بين نصه فيما تعلق منه بالافتتاحية الغزلية الهجائية التساؤلية، ليغيرها في ثنايا النص وباطنه إلى نزعة فلسفية روحانية ميزت شعره عن باقي الشعراء وبالخصوص في هذه القصيدة . The mystical dignitysymbolismin SidiLakhdar Ben Khelouf’s popular poem “Ras Ibn Adam” “Ras Elmehna” Abstract: “Ras Ibn Adam” “Ras Elmehna” is a mythical poetic story. It was written by the popular poet “Sidi Lakhdar Ben Khelouf” [1], throughout the 15th and the 16th centuries A.D. This poem was sung by many Algerian artists including “Noura” and “Rabeh Deriasa”,but it was initially sung by the famous artist “Elbar Omar”,who preserved its entity, unlike other artists who modified it according to the melodic and artistic nature. This poem’s fame refers to the fact that it was written by a pioneer poet, whose poem was characterized by the religious and dogmatic dimension, especially what’s related to praising the Messenger -God’s prayersand peace be upon him-. In addition to that, the poemskipped its artistic literary dimension to broad areas consisting in important in-depth ideological issues comprising focal targeting semantic axes, particularly what’s related to the religious values reflecting the popular human being’s affective interaction,with all of his simplicity, straightforwardness, truthfulness, or even naivety; he’s the closest to the emotions. From another side, this poem is a blessingof spiritual saint good, who’s Sidi Lakhdar Ben Khelouf, also known as the owner of Mostaghanem.He learnt Quran byheart and followed all of its instructions. Due to the change in the poet’spsychological construction and the emotional geography, he diversified his poem from the flirting satirical questioning outset to the spiritual philosophical tendency at the middle, which makes his poetry more distinguished than the other poets’ one, especially in this poem.

الكلمات المفتاحية

رمزية الكرامة، الصوفية، سيدي لخضر بن خلوف، العقيدة، راس بن آدم، العذاب. ; Key words: the dignity symbolism, the mysticism, Sidi Lakhdar Ben Khelouf