مجلة الحكمة للدراسات الاعلامية والإتصالية
Volume 10, Numéro 3, Pages 124-148
2022-09-06

دور الإعلام الثقافي في الجزائر في التعريف بالتراث المادي واللامادي والحفاظ عليه. The Role Of Cultural Media In Algeria In The Promotion And Preservation Of Mate Rial And Intangible Heritage.

الكاتب : بكري العيد .

الملخص

تهدف ورقات هذه الدراسة إلى إبراز دور وسائل الإعلام الثقافية القديمة والحديثة في التعريف بالتراث المادي واللامادي في الجزائر ونشره على المستوى المحلي والعالمي، هذا ما أمكننا التعرف عن قرب عن واقعه في الجزائر، والأخطار التي تواجهه، وتقديم بعض الحلول التي تُسهل وتُسهم في استغلاله في تحقيق التنمية المستدامة، والوحدة الاجتماعية، وفي الحفاظ على الهوية الوطنية. وخلصت الدراسة إلى أن التراث المادي واللامادي في الجزائر يتميز بالتنوع والتعدد، تُواجهه أخطار طبيعية وبشرية، يتم الحفاظ عليه من خلال التعريف به بوسائل الإعلام الثقافية السمعية والبصرية والمكتوبة، وبظهور الإعلام الجديد أو ما يعرف بالإعلام الرقمي سعت الجهات المسؤولة إلى العمل بتطبيقاتها،لكن رغم الجهود المبذولة تبقى هناك عراقيل تواجه التعريف به، منها عدم تحديث هذه المواقع وبقاء الكثير من المواقع الأثرية خارج دائرة التصنيف العالمي، وغياب سياسة التسويق الإعلامي والترويج السياحي. The study papers aim highlighting the role cultural medin in the dissemination of material and intangible heritage in Algeria by acquainting it with the old and modern role based on use of digital media, this enabled us to know the reality of the cultural heritage in Algeria and the means of exploiting it to achieve sustainable development ,the study concluded that the material and intangible heritage in Algeria is distinguished by diversity, faced with natural and human hazards, which are preserved in several vessels, by introducing it to old audio –visual and written traditional media and with the emergence of the new digital media, the responsible authorities have sought to work with its applications, However, there are still obstacles to its introduction, including the fact that many archaeological sites remain outside the world rankings and the absence of a policy of media marketing and tourism promotion.

الكلمات المفتاحية

التراث.، الرقمنة.،الأنترنت.، وسائط حديثة.، الإعلام الثقافي. ; Heritage; Digitization; Internet; Modern methods; Media cultural.