مجلة المنظومة الرياضية
Volume 9, Numéro 3, Pages 1055-1069
2022-09-01

أساليب التسويق الرياضي الحديث ومساهمتها في تطوير الاحتراف الرياضي بالجزائر

الكاتب : دبيش إلياس . خيري جمال .

الملخص

هدفت الدراسة إلى التعرف والوقوف على حقيقة استخدام أساليب التسويق الرياضي الحديث والدور الذي تلعبه في نجاح وتطوير الاحتراف الرياضي ، وأجريت الدراسة على الأندية الرياضية المحترفة لكرة القدم بالرابطة الأولى على عينة تكونت من( 30) فرد من الإداريين لهذه النوادي تم اختيار هذه العينة بطريقة عشوائية و التي تسمح بتعميم النتائج على المجتمع الأصلي، و بالاعتماد على المنهج الوصفي الذي يعد الأنسب لهذه الدراسات وباستخدام استمارة الاستبيان كأداة لجمع المعلومات موجهة لأفراد العينة. وتوصلت الدراسة إلى أن الإداريين في النوادي الرياضية يرون أن الاعتماد على الأساليب الحديثة للتسويق الرياضي تساهم في تطوير و نجاح الاحتراف الرياضي وكذلك نقص الثقافة التسويقية عن طريق الإنترنت لكوادر النوادي الرياضية، The study aimed at identifying and understanding the reality of using modern sports marketing methods and the role they play in the success and development of sports professionalism. Besides, the study was conducted on professional football clubs of the First League on a sample of (30) members of the administrators’ clubs. Furthermore, this sample was chosen randomly which allows to disseminate the results to the indigenous community, based on the descriptive approach which is the most appropriate for these studies, by using the questionnaire as a tool for collecting information directed to the sample members. Therefore, the study concluded that the sports clubs’ administrators believe that relying on modern methods of sports marketing contributes to the development and success of sports professionalism, in addition to the lack of marketing culture via the Internet for sports club cadres.

الكلمات المفتاحية

التسويق. الرياضي ; أساليب. التسويق. الرياضي ; الاحتراف. الرياضي ; Sports marketing ; Sports marketing methods ; Sports professionalism