افاق للعلوم
Volume 7, Numéro 4, Pages 184-195
2022-09-01

الكتابة الترابادورية عند ربيعة جلطي وشهرزاد زاغز محاكمة اللغة الشعرية عند أحلام مستغانمي

الكاتب : قرباز نور الهدى . بن لخضر فورار امحمد .

الملخص

ارتدت روايات "أحلام مستغانمي" ثوبا راقيا، جعل قلمها يرتقي لمصاف الإبداع وعدت تجربتها من التجارب الناضجة، والمتميزة، اعتمد قلم أحلام مستغانمي على الشعرية السردية؛ لان أصل الكتابة عند الروائية هو الشعر، لذلك تلون نصها النثري بلغة شعرية تعتمد على الايقاع واللحن، مما جعل رواياتها تحمل ثوبا مطرزا بخيوط غنائية، اما ربيعة جلطي وزاغز شهرزاد كان ققلمهما جوالا لأنهما تنتميان للمدرسة الترابادورية التي تحاكي الشعراء المتجولون من خلال هروب الكلمات لعوالم سردية بعيدة تحتاج قارءً فطنا . Ahlam Moustaghanemi is novels wore an elegant dress that mode her pen risse rto ,the level of creativity.Her experience is considered as one of the best and distinctive experiences.Ahlam’s pen relied on narrative poeties because the origine of her writing for the novelist is poety, so her prose text is colored in a poetic language that depends on rhythm and melody, which made her novels carry a dress embroiderd with cyrical theads. But Rabia Djelti and Shahrazed Zaghez their pen was itinerantbecause they belong to the trappadurian school that sinulates the itinerant poets, through the escape of words to distant narrative worlds, need an intelligent, not lazy reader.

الكلمات المفتاحية

 Poetic :  Trappadur:  itinerant poets :