افاق للعلوم
Volume 7, Numéro 4, Pages 176-183
2022-09-01

اراء بعض الاكاديميين في العراق حول التعلم عن بعد

الكاتب : حازم الهيتي . راضي حيدر .

الملخص

الهدف هو الاطلاع على اراء الاكاديميين العراقيين في التعلم عن بعد. هذه الدراسة القبلية الوصفية شملت 70 تدريسي اكاديمي عراقي تم اختيارهم عشوائيا من كليات ومعاهد متنوعة في الانبار. تم جمع المعلومات من النت بواسطة مجموعة طلاب معهد الصحة العالي (الانبار). استعمل الباحثين مقياس لايكرت الثلاثي لمعرفة قناعة التدريسيين. عدد المستجيبين 70 تدريسي اكاديمي أعمارهم (29-54) سنة. التعلم عن بعد هو طريقة تعليم حديثة ذات تحديات وتحتاج لتطوير مستمر في الهيكلية لمنع الغش والتحايل عن بعد. اهم صعوبة تواجه التدريسيين هي البنى التحتية للتعليم عن بعد. اللقاءات عن بعد وورش العمل والمؤتمرات تحسن السيطرة على الامتحانات عن بعد وطريقة التعلم. Abstract : This article demonstrates the opinions of Iraqi tutors on distance learning. Hence, it is a descriptive investigation concerned seventy randomly gathered Iraqi tutors from diverse colleges of Al- Anbar. The questionnaire integrates the tutors’ opinions to distance learning through a three-point agreement Likert scale. There were seventy tutors, aged (29-54) years old. This investigation possessed thirty females (42.9 %) and forty males (57.1 %) tutors. Accordingly, there were forty-five (64.3 %) tutors who had two modules with a similar number of tutors in which each tutor had more than 101 students. Sixty tutors (85.8 %) dislike distance learning. Fifty-four (77.2 %) tutors did not advocate or support the written distance quizzes.

الكلمات المفتاحية

اراء ; الاكاديميين ; العراقيين ; التعلم ; عن بعد