فصل الخطاب
Volume 11, Numéro 2, Pages 409-420
2022-06-30
الكاتب : بلقاق لخضر .
يعدّ إبراهيم الكوني ممن ساروا في نهج الكتابة الروائية الجديدة، فخرج عن المألوف واقتحم عالم العجائب من السحر والجن، هذا العالم الغريب العجيب الذي كانت العرب في جاهليتها تأنس إليه، وتتخذ منه ملجأ للهروب من عالمها الحسي، وبحثا عن اللذة، ولقد أبان عن مقدرة كبيرة في الجمع بين المتباعد والمتنافر بين البسيط والمركب، بعيدا عن الإيقاع المألوف وفي نسيج روائي ذي طبيعة خاصة يستطيع أن يؤلف بين العناصر المختلفة والخاصية الحوارية التي تجمع بين الأضداد في آن واحد كالفرح والحزن والعشق والكراهية بأسلوب شيق ومقدرة خارقة على التحكم في اللغة وتطويع ألفاظها بأسلوب من التشويق الذي يشد انتباه القارئ فيجعله يطوي صفحات الرواية طيا، لا غاية له سوى كشف القادم من الأحداث ، وسنحاول في مقالنا هذا التغلغل في عالم الكوني العجيب، من خلال دراسة دلالة الأنثى ورمزيتها في رواية التبر لإبراهيم الكوني. Abstract: Ibrahim Al-Koni is considered among those who followed the approach of the new fiction writing, so he departed from the norm and stormed the world of wonders of magic and jinn, this strange and wondrous world that the Arabs in their ignorance were acquainted with, and took from it as a refuge to escape from its sensory world, and in search of pleasure, and he demonstrated a great ability In combining the divergent and dissonant between the simple and the complex, away from the usual rhythm and in a narrative fabric of a special nature, he can combine the different elements and the dialogue characteristic that combines opposites at the same time, such as joy, sadness, love and hate in an interesting way and an uncanny ability to control the language and adapt its words in a way of suspense Which attracts the attention of the reader and makes him fold the pages of the novel, with no purpose other than to reveal the next of these events, and we will try in our research this penetration into the strange cosmic world,
الأنثى، الدلالة، الرمزية، رواية التبر، إبراهيم الكوني: The female, the symbolism, the signification, the narration of Al-Tabar, Ibrahim Al-Koni.
بوديوجة فضية
.
ص 123-131.