فصل الخطاب
Volume 11, Numéro 2, Pages 383-394
2022-06-30
الكاتب : دخان بوتوشنت . بن شريف محمد .
ملخص: موضوع المقال، العشقُ المُقدّس في أدب الوطن و الحريّة، هو الوطن أغلى ما يملك الإنسان على وجه الأرض، يتجاوز هذه الرّقعة الجغرافية، وهذا العشق الذي يحمله الشّاعر والأديب والرّسام والطبيب والمهندس، يتفاوت فيه الوصف والتّشريح لمصطلح الوطن والحرية، فضرورتهما كضرورة الملح للطعام لا استغناء عنهما؛ وقد حاولت أن أتحرّى أهم النّماذج الشّعرية التي تظلّ شاهدةً على وعي هؤلاء بقضية الوطن، و قداسته في نفوس الجزائريين خصوصًا، والعرب عامةً ؛ولعلّ الإشكالية التي نطرحها هي إلى أيّ مدى ساهم الشّعر الثّوري في الحفاظ على صورة الوطن ؟ وما هي الأبعاد التي نتجت عن أدب الوطن والحرية ؟ ثمّ هل أسهم العشق المقدّس في صناعة الإنسان والوطن ؟ وقد جاءت هذه الدراسة لتلقي بعض الضوء عل ما جادت به قرائح الشّعراء. الكلمات المفتاحية: العشق، الوطن، الحرية، الثّورة، القومية، المقدّس. :Abstract The topic of the article, the sacred adoration in the literature of the homeland and freedom, is the homeland, the most precious thing that man has on earth, transcends this geographical area, and this love that the poet, writer, painter, doctor and engineer bears, in which the description and anatomy of the term homeland and freedom vary, their necessity as the necessity of salt for food is indispensable about them; I have tried to investigate the most important poetic models that bear witness to their awareness of the cause of the homeland, and its holiness in the hearts of Algerians in particular, and Arabs in general. Perhaps the problem we raise is to what extent did revolutionary poetry contribute to preserving the image of the homeland? What are the dimensions that resulted from the literature of the homeland and freedom? Then did sacred love contribute to the industry of man and the nation? This study came to shed some light on what the poets' recitations made. .Keywords: adoration, homeland, freedom, revolution, nationalism, the sacred.
العشق ; ال ; طن ; الحرية ; الق ; مية ; الث ; رة ; .Keywords: adoration, homeland, freedom, revolution, nationalism, the sacred.
مرني صنديد محمد نجيب
.
ص 116-133.
عطالله سلمى
.
ص 144-181.