مجلة العلوم القانونية والاجتماعية
Volume 7, Numéro 3, Pages 32-49
2022-09-01

New Preachers On Social Media. An Analytical Study Of The Contents Of Religious Discourses On Facebook

Authors : Mechahar Zohra . Bellifa Miloud .

Abstract

The study aims to reveal the new mechanisms of religious discourse presented by the new preachers through Facebook, in terms of content and form. Thus, an intentional sample selected, based on the descriptive approach and content analysis as a tool, relying on a group of content and form categories and on the idea as a unit of analysis. The study led to a number of results, perhaps the most important of them: that new preachers depend on the presentation of religious discourse via Facebook on the modern and youthful image, with the diversity of topics, content and sources to achieve many goals with different methods of persuasion to ensure that the message reaches and its influence. تهدف الدراسة إلى الكشف عن الأليات الجديدة للخطاب الديني الذي يقدمه الدعاة الجدد عبر الفيسبوك، من حيث المضمون والشكل، لذلك تم إختيار عينة قصدية ،إعتمادا على المنهج الوصفي وعلى تحليل المضمون كأداة ، معتمدين على مجموعة من الفئات الخاصة بالمضمون والشكل وعلى الفكرة كوحدة تحليل، وخلصت الدراسة إلى جملة من النتائج لعل أهمها : أن الدعاة الجدد يعتمدون في تقديم الخطاب الديني عبر الفيسبوك على الصورة العصرية والشبابية ، مع تنوع المواضيع والمضامين والمصادر لبلوغ أهداف عديدة باساليب إقناعية مختلفة لضمان وصول الرسالة والتأثر بها .

Keywords

contemporary religious discourse ; new preachers ; social networking sites ; Facebook