مجلة البشائر الاقتصادية
Volume 8, Numéro 2, Pages 316-332
2022-08-31

مساهمة قطاع التعليم العالي بالجزائر في بعث وإرساء المقاولاتية – نموذج مقترح –

الكاتب : بن شواط سمية . لعوج زواوي .

الملخص

تهدف الورقة البحثية إلى تقديم اقتراح نموذج نظري خاص بمساهمة قطاع التعليم العالي في بعث وإرساء المقاولاتية، حيث تم التطرق إلى مفاهيم عامة حول المقاولاتية، النظام البيئي المقاولاتي، الثقافة المقاولاتية ثم النية المقاولاتية والسلوك المقاولاتي مع التطرق إلى النماذج النظرية الخاصة بهذه العناصر، ليتم بعد ذلك مناقشة جهود قطاع التعليم العالي بالجزائر نحو ترسيخ المقاولاتية بالمحيط الجامعي ثم مناقشة بعض الدراسات التجريبية التي شملت الطلبة الجامعيين وتأثرهم بالمتغيرات النفسية التي تدفعهم نحو المقاولاتية. توصل البحث اعتمادا على البحث الببليوغرافي والتحليل إلى تقديم نموذج مقترح يشمل جزء منه نظرية السلوك المخطط ل Ajzen 1991 الذي يجمع الصفات السلوكية للطلبة المتمثلة في المواقف اتجاه المقاولاتية، إدراك التحكم في السلوك والمعيار الشخصي وتأثير هذه الصفات على النية المقاولاتية ومنها على السلوك المقاولاتي، وجزء آخر يعبر عن الجهود المقدمة من طرف قطاع التعليم العالي في سبيل دعم المقاولاتية بالجزائر المتمثلة في: العروض التعليمية، ثقافة الجامعة ومراكز دعم المقاولاتية. The research paper aims to present a proposed theoretical model for the contribution of the higher education sector to the establishment of entrepreneurship, where the general concepts about entrepreneurship are addressed, from the ecosystem, culture, intention and behaviour; with reference to the theoretical models of these elements. Next, we discuss the efforts of the higher education sector in Algeria towards consolidating entrepreneurship in the university environment, and then discuss some empirical studies on university students and their impact on the psychological variables that push them towards entrepreneurship. Based on bibliographic research and analysis, the research found a proposed model, part of which includes the theory of planned behaviour of Ajzen 1991, which combines the behavioural characteristics of students represented in: attitudes, perceived behavioural control and subjective norms, and the impact of these traits on entrepreneurial intention, then on entrepreneurial behaviour, in the other part It reflects the efforts made by the higher education sector in order to support entrepreneurship in Algeria, represented by: educational offers, university culture and entrepreneurship support canters.

الكلمات المفتاحية

سلوك مقاولاتي ; قطاع التعليم العالي ; مقاولاتية ; نظرية السلوك المخطط ; نية مقاولاتية ; entrepreneurial behavior ; entrepreneurial intention ; entrepreneurship ; higher education sector ; planned behavior theory