مجلة أداء المؤسسات الجزائرية
Volume 11, Numéro 1, Pages 267-276
2022-07-24

Study Of The Impact Of Societal And Environmental Capital On The Performance Of Algerian Companies

Authors : Sellou Hassiba .

Abstract

Traditionally, producer theory has used tangible factors such as capital, labour and land for the production function. Several adaptation works have attempted to broaden the use of this concept by adding other forms to this capital often used to denote material investments and all the in-put of the productive apparatus. The objective of this article is to introduce a new type of capital which is societal and environmental capital. After several attempts at modelling, the econometric study carried out on a sample of fifty largest Algerian companies showed that the civic behaviour of firms towards society and the environment where they activate, as well as the various efforts made in this area, are not in favour of being considered as a true factor of production and hardly go beyond the framework of operating expenses. تقليديا، استخدمت نظرية المنتج عوامل ملموسة مثل رأس المال والعمالة والأرض لوظيفة الإنتاج. حاولت العديد من الأعمال توسيع استخدام هذا المفهوم من خلال إضافة أشكال أخرى إلى رأس المال هذا غالبًا ما تستخدم للإشارة إلى الاستثمارات المادية وكل ما يدخل في الجهاز الإنتاجي. الهدف من هذه المقالة هو تقديم نوع جديد من رأس المال وهو رأس المال المجتمعي والبيئي. بعد عدة محاولات للنمذجة، أظهرت الدراسة الاقتصادية التي أجريت على عينة مكونة من أكبر خمسين شركة جزائرية أن السلوك المدني للشركات تجاه المجتمع والبيئة التي تنشط فيها ، وكذلك الجهود المختلفة المبذولة في هذا المجال ، لا يمكن اعتباره عاملاً حقيقياً للإنتاج ولا يكاد يتجاوز إطار نفقات التشغيل.

Keywords

Intangible ; relational ; societal ; environmental ; performance