اللّغة العربية
Volume 24, Numéro 3, Pages 1079-1098
2022-08-03

مواصفات المتلقي الحاذق في فكر عبد القاهر الجرجاني "دراسة وصفية"

الكاتب : دحماني بودالي . عدة قادة .

الملخص

اهتمت الدراسات العربية القديمة بمنظور المتلقي لما يحمله من أهمية كبيرة في تحقيق حركية النص وبناء معناه. ولعل هذا يكمن تمثيله في مستويات التلقي التي تعد بعدا جماليا لنمط القراءة لكونها تسعى إلى تأسيس مفاهيم تلامس جودة قراءة النصوص ونقدها فخرجت بمصطلحات كالسامع والمتلقي أثناء إنتاج الكلام وتلقيه هذا من خلال جهود نقاد بارزين كعبد القاهر الجرجاني الذي كان له الفضل في إعطاء مكانة عالية للمتلقي باعتباره القاعدة الأساسية في تلقي النص والذي وصفه بالمتلقي الحاذق و هذا راجع إلى خبرته الجمالية واستقرائه أبعاد الذوق البلاغي الواردة من جهود سابقيه الذين كان لهم الأثر الواضح في نمط القراءة تنظيرا وتطبيقا. والذي تجلى في كتابيه دلائل الإعجاز وأسرار البلاغة. مما فتح أفاقا جديدة للمتلقي الحاذق في عالم القراءة. Abstract: Early Arabic studies were concerned with the reader's perspective as it carries a great importance in establishing the dynamism of the text and building up its meaning. This can seemingly be represented in levels of reception which is countes as an aesthetic dimension for reading style as it aims at establishing concepts that touch the quality of reading and criticizing texts. Consequently, it came up with terminologies like hearer, reader during speech production and perception thanks to efforts made my famous critics like Abdelkader Al Jurjani. The latter was best known for granting a great account for the reader as it is the principle basis in perceiving the text and is described as wise reader. Accordingly, this was related to his aesthetic experience and deduction of gustation for rethoric dimension and this could be observed from efforts made by his predecessors in reading style theoretically and practically. This is apparent in his two books Signs of Prodigy and Secrets of Rethoric. Thus, this opened horizons for the wise reader in the world of reading.

الكلمات المفتاحية

المتلقي. السامع. الذوق. المقام. المتلقي الحاذق.