اللّغة العربية
Volume 24, Numéro 3, Pages 309-334
2022-08-03
الكاتب : سعدوني نادية .
استطاعت المرأة العربية أن تثبت حضورها الوجودي عبر أزمان متعاقبة، والمتطلع للثقافة العربية والإسلامية بالخصوص، يدرك مدى الاضطهاد الإنساني لهذا الكيان، والذي ظهرت تجلياته في السلوك العدواني الممارس نحوها، فقد وئدت في عصر كان يرى فيها الخزيّ والعار، ثم حبست وجرّدت من كافت حقوقها في عصر اتصف بالهيمنة الذكورية، وهكذا لاحق هذه الذات المسخ والاجتثاث لتجد نفسها أمام ضرورة الانسلاخ من هذا التغييب، واحداث تغيير في بنيتها الفكرية والذهنية وبالأخص السلوكية، ليعترف الآخر أنها كائن حضوره مساوي لحضوره حتى وإن اختلفت القوامة الجسدية، ونظير كل ذلك، فإن هذه الدراسة تناولت شقًا مهمًا من هذه الانتفاضة المنافية للتغييب، فقد سيقت إلى زاويت الثورة ضد المغتصب، سواء أكان هذا الأخير مستعمرا مستلبا كما حدث في الجزائر، أين جسدت هذه الفكرة على يد عدد من المبدعين الجزائريين، اخترنا من بينهم (عز الدين جلاوجي) أو كان هذا المجتث لعادات وتقاليد بالية قوقعت الوجود الأنثوي وحاصرته في زاوية الحضور الجسدي الملغي لكل الحضوريات الأخرى. ولهذا جاءت هذه الدراسة لتناقش إشكالية مفادها: فيم تجسد الحضور الثوري للمرأة الجزائرية ضمن مختلف الأعمال الإبداع Abstract: The Arab woman was able to prove her existential presence over successive times and the aspiring Arab and Islamic culture in particular, realizes the extent of the human oppression of this entity, which manifested itself in the aggressive behavior practiced towards it, for she was born in an era in which he saw shame And shame, then she imprisoned and stripped all of her rights in an era characterized by male domination, and thus this self pursued mutilation and uprooting to find itself in front of the necessity to disengage from this absence, and make a change in its intellectual, mental, and especially behavioral structure, so that the other admits that it is an object of presence equal to his presence even if the stewardship differs ،And in contrast to all of that, this study deals with an important aspect of this uprising that is opposed to absenteeism. Among them (Izz al-Din Jallawy), or this was the uproot of outdated customs and traditions that subdued the female presence and surrounded him in the corner of the physical presence that abolishes all other attendances. That is why this study came to discuss the problematic: What did the revolutionary presence of Algerian women embody in the various
النزعة، النضالية، المرأة، الثورة، الجهاد. النماذج.
خلوي شميسة
.
ص 21-41.
فاطمة الزهراة حفري
.
ص 76-87.
خالدي هجيرة
.
بن بوزة مليكة
.
ص 451-477.