مجلة الرسالة للدراسات الإعلامية
Volume 6, Numéro 2, Pages 566-579
2022-06-30

الإعلام السياحي وإسهاماته في ترقية صورة الوجهة السياحية للجزائر Tourism Media And Its Contributions To The Promotion Of The Image Of Algeria's Tourism Destination

الكاتب : علاّم عادل . بلحيمر براهيم .

الملخص

هدفت الدراسة لتبيان أهمية الإعلام السياحي وإسهاماته في ترقية صورة الوجهة السياحية للجزائر، وذلك من خلال التعرض للمضامين الأساسية للسياحة وأبرز مقومات نجاحها، فضلا على مناقشة المفاهيم الرئيسة لصورة الوجهة السياحية. وبهدف إعطاء نظرة تصورية حول إسهامات الإعلام السياحي في ترقية صورة الوجهة السياحية تم استعراض الأصول المفاهيمية التي يقوم عليها الإعلام السياحي، وكذلك توضيح أهم الوسائل المعتمدة كالتلفزيون والإذاعة والصحف، كما أشرنا لأهم أهداف الإعلام السياحي والمتمثلة في الأهداف البيئية والثقافية والاجتماعية والاقتصادية، وأخيرا تم التطرق لمساهمة الإعلام السياحي في ترقية وتحسين صورة الوجهة السياحية من خلال إعداد البرامج المتكاملة لتحقيق الأهداف المسطرة، ناهيك عن توضيح الأساليب المتبعة في عمليات الاتصال. The study aimed to demonstrate the importance of tourism media and its contributions to the promotion of the image of Algeria's tourist destination, through exposure to the basic contents of tourism and the most prominent elements of its success, as well as to discuss the main concepts of the image of the tourist destination. In order to give a conceptual view of the contributions of tourism media to the promotion of the image of the tourist destination, the conceptual origins underlying tourism media have been reviewed, as well as to clarify the most important means adopted such as television, radio and newspapers, as well as to the most important objectives of tourism media, namely the environmental, cultural, social and economic objectives, and finally the contribution of tourism media to the promotion and improvement of the image of the tourist destination through the preparation of integrated programs to achieve the ruler's objectives, not to mention the methods used in communication processes.

الكلمات المفتاحية

الإعلام السياحي؛ السياحة؛ صناعة السياحة؛ صورة الوجهة السياحية. ; Tourism Destination Image; Tourism Industry; Tourism Media; Tourism.