مجلة الرسالة للدراسات الإعلامية
Volume 6, Numéro 2, Pages 539-552
2022-06-30

الاعلام الرياضي المكتوب و دوره في تشكيل اتجاهات الشباب نحو ممارسة النشاط الرياضي التنافسي.

الكاتب : فيجل قويدر . قوراية احمد .

الملخص

: تهدف الدراسة إلى ابراز دور الإعلام الرياضي المكتوب في تشكيل اتجاهات الممارسة الرياضية التنافسية لمتتبعيه ، حيث أجريت الدراسة على عينة قوامها (120) منخرط لمختلف النوادي الرياضية بالمركبات الرياضية لولاية المسيلة ، واستخدما الباحثان المنهج الوصفي التحليلي لملاءمته وأهداف الدراسة، فاعتمدا على استبيان يتكون من جزأين، الاول يصف عينة الدراسة ، من حيث الجنس والمستوى التعليمي وعادات مطالعة الصحف الرياضية والثاني هو البعد السادس (8 فقرات) من مقياس كنيون (المجال التنافسي). وأظهرت نتائج الدراسة أن لعادات المطالعة دور في تشكيل اتجاهات الشباب نحو ممارسة النشاط الرياضي التنافسي لصالح من يطالعون دائما ، وتوجد فروق لديهم تبعا لمتغير الجنس لصالح الذكور، ولا توجد تبعا لمتغير مستواهم التعليمي . الكلمات المفتاحية: The study aims to highlight the role of the written sports media in shaping the trends of competitive sports practice among its followers from the youth category. and to achieve this, the study was conducted on a sample of (120) active youth who are involved in various sports clubs in sports in the state of M’sila, from the study community, the researchers used the descriptive analytical method for its relevance to the nature and objectives of the study, in order to collect the data, the study tool was prepared, in which there is a questionnaire consisting of two parts: the first one describes the variables of the study sample, in terms of gender, educational level, as well as the habits of reading sports newspapers and the second one is the sixth dimension items (8 items) of the Kenyon Scale (competitive domain). The results of the study showed reading habits have a role in shaping young people’s attitudes towards practicing competitive sports for the benefit of those who always read, and there are differences for them according to the gender variable in favor of males, and there are no differences according to the variable of their educational level.

الكلمات المفتاحية

الاعلام المكتوب ; الاعلام الرياضي ; الاتجاهات ; الممارسة الرياضية ; النشاط الرياضي ; التنافسي ; competitiveness ; sports activity ; Sports media ; sports practice ; trends ; Written media