مجلة الرسالة للدراسات الإعلامية
Volume 6, Numéro 2, Pages 161-182
2022-06-30

جمالية الصورة في الإعلان التلفزيوني وتأثيرها على ذوق المرأة الجزائرية العاملة: دراسة ميدانية على المرأة العاملة بجامعة جيجل .

الكاتب : لقريوي صليحة . لعرج سمير .

الملخص

ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز أثر جمالية الصورة في الإعلان التلفزيوني على ذوق المرأة الجزائرية العاملة،فالجانب الجمالي في الرسالة الإعلانية يعطى له أهمية بالغة لما له من قدرة على التأثير في نفسية المرأة الجزائرية،وغالبا ما يدفع بها إلى شراء وتفضيل منتج على أخر هذا التفضيل يعد بمثابة الخطوة الأولى للتأثير في الذوق لدى المرأة الجزائرية، فالمستهلك اليوم بما في ذلك المرأة ليس مستهلك عشوائي وإنما يختار بعناية ما يأكل ويلبس ويشتري من منتجات بل يستهلك ما يثير في نفسه الرغبة والسرور والرضي ويختار ما يحب ويرغب وهذا ما يسمى بالذوق. وللإجابة على إشكالية الدراسة أجريت دراسة ميدانية بجامعة محمد الصديق بين يحيى بجيجل، إذ تم توزيع استبيان على عينة مكونة من100 عاملة (موظفة وأستاذة)، وتم التوصل إلى نتائج مفادها أن للصورة الإعلانية التلفزيونية دور فعال في التأثير على ميول المرأة، وأحكامها اتجاه المنتج وغالبا ما تؤثر على قرارها الشرائي. الكلمات المفتاحية: التأثير؛ الجمالية؛ الذوق؛الصورة؛الصورة الإعلانية ،الإعلان التلفزيوني ؛ المرأة الجزائرية العاملة. Abstract: This study aims to highlight the impact of the aesthetic image in television advertising on the taste of the working Algerian woman. The aesthetic aspect of the advertising message is given great importance because it has the potential to influence the psyche of Algerian women and often leads them to buy and prefer one product over another, This Preference is the first step to influence the taste of the working Algerian woman. The consumer today is not a random consumer, but rather chooses carefully what he eats andwears. He buys products and consumes what attracts his desire and gives him pleasure and contentment, he chooses what he likes and this is called taste, In order to answer the problem of the study, a field study was conducted at the University of Muhammad Al-Siddiq bin Yahya in Jijel, where a questionnaire was distributed to a sample of 100 workers (employee and professor), the result was that the television advertising image has an effective role in influencing women’s tendencies, and its judgments towards the product and often influenced her purchasing decision. Keywords: aesthetic; advertising image; algerian working women; image; impact; taste; television advertising.

الكلمات المفتاحية

الجمالية