مجلة الرسالة للدراسات الإعلامية
Volume 6, Numéro 2, Pages 28-42
2022-06-30

هيمنة المحتوى الرقمي على الممارسة الإعلامية في الجزائر وأثره على أخلاقيات المهنة في السمعي البصري

الكاتب : بن جاوحدو راضية .

الملخص

ملخص لمواكبة العصر تغلغلت الرقميات إلى كل مفاصل الصناعات الإعلامية أين عرف ميدان السمعي البصري تحديات كبيرة استلزمت تحيين العلاقة بين الأخلاقيات والممارسة، فتعدد المصادر وفبركة المعلومات أصبح أحد رهانات المشهد الإعلامي الرقمي مما يقود إلى صعوبة تقييم مصداقية المعلومات على نحو دقيق قد ينجم عنه عواقب وخيمة تفرض كيفية معينة لتحرير المضمون الإعلامي وفق حرية مشروطة وتقييد مفروض تحدده التقنيات مع المزج بين استخدام المحتوى الرقمي واستخدام الطرق التقليدية وهو ما تقف عنده هذه الدراسة بالتفصيل نزولا إلى واقع الممارسة الإعلامية في قطاع السمعي البصري حيث توصلت الى أن الثقة في المحتوى الرقمي موجودة، والأخلاقيات مقدمة على عنصري الإثارة والسبق، أما الالتزام بأخلاقيات المهنة غالبا ما يتسبب في مشاكل مهنية أغلبها مع مدراء العمل وذلك راجع للطبيعة التجارية لأغلب وسائل الإعلام. Abstract: To keep up with the times, digital has infiltrated all facets of the media industry, including the audiovisual field, which has faced significant challenges that have necessitated updating the ethics-practice relationship. The proliferation of sources and the fabrication of information have become two of the digital media scene's biggest bets, making it difficult to accurately assess the information's credibility. This could have serious consequences, such as imposing a specific method for editing media content based on conditional freedom, as well as an imposed restriction based on techniques that combine the use of digital content with traditional methods. This is what this study stands for in detail, right down to the reality of media practice in the audiovisual industry, where it was determined that confidence in digital material exists and that ethics takes precedence over components of excitement and priority. Due to the commercial character of most media sources, adherence to professional ethics frequently generates professional challenges, most notably with business management.

الكلمات المفتاحية

أخلاقيات المهنة؛ الإعلام الرقمي؛ الإعلام في الجزائر؛ السمعي البصري؛ المحتوى الرقمي؛ المشهد الإعلامي؛ الممارسة الإعلامية.