التدوين
Volume 14, Numéro 1, Pages 1-17
2022-07-31

البعد الإنساني للنظرية الجمالية عند (ثيودور أدورنو)

الكاتب : حشلوف محمد العابد .

الملخص

نحاول في هذه المداخلة بشكل عام، إبراز البعد الإنساني في فكر (ثيودور أدورنو) الذي يعتبر من أبرز أعلام (مدرسة فرانكفورت النقدية)، حيث قَدَّم شأنه شأن نظرائه ممن مثَّلوا المدرسة مشروعاً فلسفياً نقدياً ذو طابع "فني"، يشمل جميع مستويات الحياة بصفة عامة (الاجتماعية والاقتصادية والسياسية) وخاصة (الثقافية) منها، بغية تجاوز ما أصبح يعرف "بالعقل الأداتي" أو "أزمة العقلانية" التي ظهرت نتيجة المد العلمي والتكنولوجي الذي عرفه العالم في القرن العشرين والواحد والعشرين، ورد الاعتبار للجانب الإنساني، وكان الحل في ذلك عند (أدورنو) هو "الفن" الذي رأى فيه الفضاء المناسب لتجاوز أزمة العلوم الوضعية بمختلف أشكالها. In this intervention, in general, we try to highlight the human dimention in the thought of (Theodor Adorno), who is considered one of the most prominent figures of the (Frankfurt Critical School) as he presented, like his peers who represented the school, a philosophical- critical project of an artistic nature, which includes all levels of life in general (social, economic and political) and especially (cultural) ones, in order to overcome what has become known as the “instrumental mind” or “the crisis of rationality” that emerged as a result of the scientific and technological tide that the world has know in the twentieth and twenty- first centuries, and to restore consideration to the human aspect, and the solution to that was when (Adorno) is the “Art” in which he saw the appropriate space to overcome the crisis of positive sciences in its various froms.

الكلمات المفتاحية

الفن، النقد، التشيؤ، الإغتراب، العقل الأداتي، التسليع.