مجلة آفاق للبحوث والدراسات
Volume 5, Numéro 2, Pages 81-96
2022-07-31

قياس رأس المال البشري من وجهة نظر التعليم – حالة الجزائر، تونس و سنغافورة للفترة 2017 – 2020

الكاتب : مخنان عقبة . شاوش حجة الله .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى تحديد أهم المقاربات النظرية و التطبيقية لتقييم أداء الموارد البشرية وقياس فعاليتها من خلال عرض أهم التيارات الفكرية التي تطرقت للموضوع. ومن ثم عرض الأدوات والمؤشرات الكمية والنوعية المستخدمة في قياس رأس المال البشري من وجهة نظر التعليم ، حيث شملت هذه الدراسة ثلاثة دول هي : الجزائر، تونس و سنغافورة للفترة 2017 – 2020. تمت الدراسة التطبيقية بقياس أربعة مؤشرات تمثلت في : مؤشر الأمية، مؤشر معدلات التمدرس، مؤشر الرقم القياسي للتعليم، مؤشر هيكل الإنفاق على التعليم. حيث تم التوصل إلى أن أداء المورد البشري وفعاليته مرتبط بالتنسيق بين المؤشرات السابقة من جهة، و البيئة التمكينية التعليمية من جهة ثانية، فمجتمع المعرفة يعتمد أساسا على المهارات و القيم والبيئات التمكينية التعليمية. Abstract: This study aims to identify the most important theoretical and applied approaches which evaluate human resources performance , in addition to, measuring their effectiveness through representing the most important thoughts which are involves to the subject. And then presenting the quantitative and qualitative tools and indicators used in the measurement of human capital. This study included three countries: Algeria, Tunisia and Singapore for the period 2017 - 2020. Four indicators where measured in applied study : illiteracy indicator , Schooling rates indicator , Education Index Indicator , Education Expenditure Structure Indicator. It was resulted that the performance and effectiveness of human resource is first, linked to coordination between the previous indicators, an second, on the educational enabling environment, as the knowledge society depends mainly on skills, values and educational enabling environments. Keywords: human capital; measurement ; performance ; education.

الكلمات المفتاحية

رأس مال بشري ; قياس ; اداء ; تعليم ; human capital ; measurement ; performance ; education