مجلة نماء للإقتصاد والتجارة
Volume 5, Numéro 3, Pages 91-106
2022-06-30

أثر التعلم التنظيمي في تحقيق الأداء المتميز للأستاذ الجامعي –دراسة عينة من جامعات الشرق الجزائري

الكاتب : لطرش جمال . معزوزي منيرة .

الملخص

يهدف البحث أساسا إلى معرفة أثر أبعاد التعلم التنظيمي في الأداء المتميز للأستاذ الجامعي لدى أساتذة بعض جامعات الشرق الجزائري، من خلال أبعاده الثلاثة و المتمثلة في البعد الإستراتيجي والبعد التنظيمي والبعد الثقافي، وتناول إحاطة نظرية لكل من التعلم التنظيمي والأداء المتميز لتبيان أهميته و الآثار الإيجابية له بالنسبة للمؤسسات الجامعية ،باعتباره خيارا إستراتيجيا لتحقيق أفضل أداء متميز للأستاذ الجامعي بالجامعة الجزائرية، وتم الاعتماد على الاستبيان كأداة لجمع البيانات اللازمة عن متغيرات الدراسة، وقد أجريت الدراسة على عينة من أساتذة بعض جامعات الشرق الجزائري بلغت 97 أستاذ. وخلصت الدراسة إلى وجود أثر إيجابي قوي للتعلم التنظيمي راجع لتأثير البعد الثقافي، كما خلصت الدراسة إلى عدم وجود تأثير لكل من البعد الإستراتيجي و التنظيمي، ومنه له أهمية بالغة لتحقيق الأداء المتميز للأستاذ الجامعي. The research aims mainly to know the effect of organizational learning dimensions on the distinguished performance of a university professor among professors of some universities in eastern Algeria, through its three dimensions represented by the strategic dimension, the organizational dimension, and the cultural dimension, and deals with a theoretical briefing of both organizational learning and outstanding performance to demonstrate its importance and positive effects on university institutions, as it is a strategic choice to achieve the best outstanding performance for a university professor at the Algerian University, and the questionnaire was used as a tool to collect the necessary data on the study variables, and the study was conducted on a sample of professors from some universities in eastern Algeria, totaling 97 professors. The study concluded that there is a strong positive effect of organizational learning due to the influence of the cultural dimension. The study also concluded that there is no impact on both the strategic and organizational dimensions, and that it is of great importance to achieve the distinguished performance of a university professor

الكلمات المفتاحية

تعلم تنظيمي ; أداء ; أداء متميز ; أستاذ جامعي