التحدي
Volume 14, Numéro 2, Pages 73-86
2022-07-29

الأحداث الحياتية الضاغطة وعلاقتها بدافعية اللإنجاز لدى طلبة علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية

الكاتب : سكحال صليحة .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة علاقة الأحداث الحياتية الضاغطة بدافعية اللإنجاز لدى طلبة علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية تخصص تدريب رياضي بالإضافة إلى معرفة مستوى دافعية الإنجاز لدى الطلبة ، واستخدمنا في هذه الدراسة المنهج الوصفي، و واستهدفنا عینة قصدية قدرت ب18 طالب، كما تم الاعتماد على مقياس دافعية الإنجاز ومقياس الأحداث الحياتية الضاغطة من أجل جمع البيانات و لدعم تفسير النتائج. وبعد التحليل الإحصائي للبيانات، توصلت الدراسة إلى وجود علاقة إرتباطية موجبة وضعيفة بين الأحداث الحياتية الضاغطة ودافعية الإنجاز بالإضافة الى وجود مستوى منخفض من دافعية اللإنجاز لدى طلبة تخصص تدريب رياضي . Abstract: The aim of this study is to find out the relationship of the stressful life events to achievement motivation among the students of science and technology of physical and sport activities ,specializing in sport training, and to determine their level of achievement .In this study, we used the descriptive approach and we targeted a purposive sample of 18 students.We used the Achievement motivation Scale and the stressful life events Scale in order to collect data and to support the interpretation of the results. After the statistical analysis of the data, we can conclude that there is a positive and weak correlation between the stressful life events and the achievement motivation, in addition to a low level of achievement motivation among these students specializing in sports training.

الكلمات المفتاحية

Keywords: stressful life events ; achievement motivation.; students specializing in sports training. ; كلمات مفتاحية: دافعية الإنجاز ؛ الأحداث الحياتية الضاغطة؛ طلبة تخصص تدريب رياضي .