التحدي
Volume 14, Numéro 2, Pages 58-72
2022-07-29

اتجاهات طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية نحو مادة الإحصاء دراسة ميدانية بجامعة محمد بوضياف-المسيلة

الكاتب : بن التومي حفصة . براهيمي سامية .

الملخص

ملخص: تعالج الدراسة الحالية معرفة اتجاهات طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية جامعة المسيلة، نحو مادة الإحصاء وكذا الفروق في هذه الاتجاهات لدى أفراد عينة الدراسة التي تعزى لمتغيرات) الجنس، المستوي الدراسي (. حيث تم تطبيق الدراسة على عينة عشوائية قوامها (130) طالبا وطالبة ممن يزاولون دراستهم في جامعة المسيلة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية وذلك بالاعتماد على المنهج الوصفي، وللتحقق من صدق الفرضيات استعانت الباحثة بالمقياس الذي أعده عبد الله الصمادي (2008)، حيث تم التأكد من صدقه وثباته وفقا للبيئة المحلية، وقد أسفرت الدراسة عن النتائج التالية: 1ـــــ طبيعة اتجاهات طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية نحو مادة الإحصاء ايجابية. 2ــــــ لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية نحو مادة الإحصاء تعزى لمتغير الجنس. 3ـــــ لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية نحول مادة الإحصاء تعزى لمتغير المستوى الدراسي (الليسانس، الماستر). الكلمات الدالة: الاتجاهات، مادة الإحصاء، طلبة الجامعة. Abstract: The current study deals with knowing the attitudes of students of the Institute of Science and Technology of Physical and Sports Activities at the University of M'sila towards the subject of statistics. Where the study was applied to a random sample of (130) male and female students who are following their studies at the University of M’sila, Institute of Science and Technology of Physical and Sports Activities, based on the descriptive method. To verify the validity of the hypotheses, the researcher used the scale prepared by Abdullah Al-Smadi (2008), whose validity and reliability were confirmed according to the local environment. The study outcomes in the following results 1- The nature of the positive attitudes of the students of the Institute of Science and Technology of Physical and Sports Activities towards the subject of statistics. 2- There are no statistically significant differences in the attitudes of the students of the Institute of Science and Technology of Physical and Sports Activities towards the subject of statistics it is attributed to the gender variable. 3- There are no statistically significant differences in the attitudes of students of the Institute of Sciences and Technology of Physical and Sports Activities to transferring the subject of statistics due to the variable of academic level (Licence, Master). Keywords: Attitude, Statistics, Student

الكلمات المفتاحية

الاتجاهات، مادة الإحصاء، طلبة الجامعة.