المجلة الجزائرية للأبحاث والدراسات
Volume 5, Numéro 3, Pages 403-416
2022-07-20

Measuring Efl Learners Cultural Knowledge And Intercultural Sensitivity. قياس المعرفة و الحساسية الثقافية لدى متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية

Authors : Djerrah Zeyneb . Maouche Salima .

Abstract

The tendency towards globalization has affected every aspect of our life and has raised the value of being competent in interacting and communicating effectively with other individuals who are from diverse cultural and linguistic backgrounds. Accordingly, cultural knowledge and intercultural sensitivity have become a strong demand in order to live peacefully and meaningfully in nowadays' diverse world. Therefore, the current study attempted to investigate EFL learners’ cultural knowledge and intercultural sensitivity. To reach this objective, Kenji Kitao’s test of American cultural knowledge and Chen and Starosta’s Intercultural Sensitivity Scale have been used. The subjects were 68 second year learners who were studying at the English department at the University of jijel. The findings reveal that the learners’ cultural knowledge about the target language culture was average; however, their intercultural sensitivity was poor. أثرت العولمة على كل جانب من جوانب حياتنا وزادت من قيمة التأهيل في التفاعل والتواصل الفعال مع الأفراد الآخرين ذو خلفيات ثقافية و لغوية متنوعة. وبناءًا على ذلك، أصبحت المعرفة الثقافية والحساسية الثقافية مطلبًا قويًا من أجل العيش بسلام شكل هادف في عالمنا الحالي الذي يتسم بالتنوع والإختلاف. لهذا ، حاولت هذه الدراسة تقييم المعرفة الثقافية والحساسية الثقافية لمتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية و للوصول إلى هذا الهدف ، تم استخدام اختبار كينجي كيتاو الخاص بالمعرفة الثقافية الأمريكية ومقياس تشن وستاروستا للحساسية الثقافية. شارك في الدراسة 68 من طلاب السنة الثانية الذين كانو يزاولون دراستهم في قسم اللغة الإنجليزية بجامعة جيجل. نتائج هذه الدراسة أثبتت أن المعرفة الثقافية للمتعلمين كانت متوسطة أما نتائج حساسيتهم الثقافية فقد كانت ضعيفة.

Keywords

Cultural knowledge ; Intercultural Sensitivity ; Culture ; Target Language Culture ; Teaching culture