مجلة البحوث و الدراسات الإنسانية
Volume 16, Numéro 1, Pages 95-124
2022-06-30

المعتقدات المعرفية لتلاميذ الطور الثانوي وعلاقتها بانتشار التلكؤ الأكاديمي لديهم

الكاتب : غانم إبتسام .

الملخص

هدفت الدراسة بحث علاقة المعتقدات المعرفية والتلكؤ الأكاديمي، والفروق بين التخصصين (علوم تجريبية، آداب وفلسفة) في المعتقدات المعرفية، والتلكؤ الأكاديمي، لدى عينة قصدية من التلاميذ بلغ حجمها 56 تلميذة وتلميذا متمدرسين في ثانوية لوصيف رشيد بسكيكدة –الجزائر خلال السنة الدراسية 2020-2021م. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الإرتباطي، ومقياسان معدان سابقا يتمثلان في: مقياس المعتقدات المعرفية لـ الجغيمان وأيوب (2010)، ومقياس التلكؤ الأكاديمي لـ الصريفي (2018). بعد تحليل بيانات الدراسة الخام اعتمادا على المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، ومعامل الارتباط بيرسون واختبار-ت- لعينتين مستقلتين، عبر البرنامج الإحصائي للعلوم الاجتماعية SPSS. أوضحت نتائج الدراسة: وجود علاقة إرتباطية سالبة بين المعتقدات المعرفية، والتلكؤ الأكاديمي، إضافة إلى عدم وجود فروق بين التلاميذ في مستوى المعتقدات المعرفية وفي مستوى التلكؤ الأكاديمي تعزى لمتغير التخصص. الكلمات المفتاحية: معتقدات معرفية؛ تلكؤ أكاديمي؛ طور الثانوي؛ تخصص؛ تلميذ Abstract: The study aimed to examine the relationship of cognitive beliefs and academic procrastination, and to find out whether there are differences in the level of spread of cognitive beliefs and the level of academic procrastination due to the variable of specialization (experimental sciences, literature and philosophy). To achieve the objectives of study, the descriptive approach was relied on, and two scales: Al-Jughayman and Ayoub’s Cognitive Beliefs Scale (2010), and Al-Sarifi’s Academic procrastination (2018), as its steps were applied to a chosen sample of 56 students (female and male) study in Lussif Rachid Secondary School in Skikda -Algeria, during the academic year 2020-2021. After processing the data statistically using arithmetic means, standard deviations, and t-test for two independent samples by the statistical program for the social sciences "SPSS", The results showed: the existence of a negative correlation between cognitive beliefs and academic procrastination, and the absence of differences between students in the level of cognitive beliefs and the level of academic procrastination due to the variable of specialization. Keywords: Cognitive beliefs; Academic procrastination; Secondary phase; Specialization; Student.

الكلمات المفتاحية

معتقدات معرفية؛ تلكؤ أكاديمي؛ طور الثانوي؛ تخصص؛ تلميذ