مجلة الإستراتيجية والتنمية
Volume 12, Numéro 2, Pages 198-216
2022-07-07

The Role Of E-marketing And Social Media In The Efficiency Of E-commerce- Analytical Study : Case Of Algeria And Egypt

Authors : Belghanami Nadjat Wassila .

Abstract

Abstract: he spread of the new Corona virus in most countries of the world has led to the freezing of various economic and social activities, so that the world finds itself in front of the need to rely on digitization in order to ensure the continuity of some vital sectors such as trade, as an inevitable option that contributed to its recovery. Digital technology was resorted to through portals and platforms Digital such as Amazon and Alibaba, Microsoft companies, electronic lecture technologies, and the use of social networking sites in order to raise sales and services. Therefore, through the study, we try to identify first the study terms for electronic commerce and electronic marketing and their most important drivers, then an analytical reading of the contribution of digital transformation to the efficiency of digital marketing and e-commerce in light of the Corona crisis for the case of Algeria and Egypt. Keywords: E-Commerce, E-Marketing, Internet, Websites, Social Media. JEL Classification Codes: L81, M31, L86 ملخص: أدى انتشار فيروس كورونا المستجد في جل دول العالم إلى تجميد جميد مختلف الأنشطة الاقتصادية والاجتماعية ، ليجد العالم نفسه أمام ضرورة الاعتماد على الرقمنة من أجل ضمان استمرارية بعض القطاعات الحيوية كالتجارة ، كخيار حتمي ساهم في انتعاشها .عليها تم اللجوء الى التكنولوجيا الرقمية عبر البوابات و المنصات الرقمية مثل شركة أمازون و علي بابا ، شركات مايكروسوفت ، تقنيات التحاضر الالكتروني ، و استخدام مواقع التواصل الاجتماعي في من أجل رفع مبيعاتها و خدماتها . عليه نحاول من خلال الدراسة التعرف اولا على مصطلحات الدراسة للتجارة الالكترونية و التسويق الالكتروني و اهم محركاتهما ثم قراءة تحليلية لإسهام التحول الرقمي في نجاعة التسويق الرقمي و التجارة الالكترونية في ظل أزمة كورونا لحالة الجزائر و مصر. كلمات مفتاحية : تجارة الكترونية، تسويق الكتروني ، انترنت ، مواقع ،التواصل الاجتماعي. تصنيفات JEL : L81، M31، L86

Keywords

E-Commerce ; E-Marketing ; Internet ; Websites ; Social Media