Aleph
Volume 9, Numéro 3, Pages 215-233
2022-06-25

التدرج الموضوعاتي كمعيار لاختيار النصوص في الكتاب المدرسي

الكاتب : بن عزيز عز الدين .

الملخص

تسعى المدرسة الجزائرية جاهدة الى تطوير البرامج وتحديث المناهج واتباع النظريات التعليمية الحديثة ومحاولة تجسيد نتائج أبحاثها في هذا المسعى. يكتسي تعليم اللغة العربية مكانة هامة في المناهج الجديدة كونها لغة التعليم في الجزائر. وقد تبنت المناهج المقاربة النصية في تعليمية اللغة العربية . لكن الاشكال المطروح بإلحاح شديد والناجم عن تبني هذه المقاربة هو التالي : أي نص يقرأ المتعلم ؟ و كيف يمكن اختيار النصوص المقدمة للمتعلم خاصة في مرحلة التعليم الابتدائي؟ Developing programs, updating curricula, following modern educational theories and trying to embody the results of its research in this endeavor are among the important goals that the Algerian school strives to achieve. Teaching Arabic takes an important place in the new curricula, as it is the language of education in Algeria. The curricula have adopted the textual approach in teaching Arabic. However, the issues presented with great urgency resulting from adopting this approach are the following: Which text reads the learner? How can the texts presented to the learner be selected, especially in the primary education stage?

الكلمات المفتاحية

النص، التدرج الموضوعاتي، الكتاب المدرسي، اللغة العربية ; Text, thematic gradation, textbook, Arabic language