الاقتصاد والتنمية
Volume 4, Numéro 1, Pages 163-180
2016-01-01

نظرية المباريات كأداة للتحليل الإستراتيجي في التسويق

الكاتب : نــاجح أشرف .

الملخص

إن التعقيد المتنامي لبيئة الأعمال يدعو المؤسسات إلى إيجاد أدوات تحليل أكثر فعالية، وقادرة على النظر في تأثيرات الخيارات الإستراتيجية على الأطراف الفاعلة في السوق، وتقديم معلومات مفيدة لعملية اتخاذ القرار. يمكن استخدام نظرية المباريات لتكوين فكرة عن المنافسة بين المؤسسات في السوق وعملية صنع القرار التسويقي. يستعرض هذا المقال بعض المفاهيم الرئيسية لنظرية المباريات و إمكانية تطبيقها في التسويق. إذ أنه يهدف إلى المساعدة في توضيح بعض الغموض الذي يثار حول استعمال نظرية المباريات في التسويق، حيث يبدأ باستعراض التطور التاريخي لنظرية المباريات و المصطلحات الخاصة بها، كما يسلط الضوء على الأدبيات الأساسية لاستعمال نظرية المباريات في المساعدة على اتخاذ القرارات التسويقية مع التوقف عند أهم الحدود و المزايا لتطبيق نظرية المباريات في التسويق. The growing complexity of the Business Environment leads the firms to create more effective analysis tools, and able to seek the impact of strategic options on markets Actors. It also provides useful information for decision-making process. Game theory can be used to get an idea about the dynamic of competition in the market and the process of marketing decision-making. This paper will present some of the major concepts in game theory and the possibility of theirs applications into marketing science. Furthermore, it aims to clarify some of the ambiguities that are being said about the use of the games theory in marketing. First, we review the historical development of the game theory concept. Then we highlight the main literature of using game theory in marketing decision-making. We conclude with the most important limitations and advantages of the application of game theory in marketing.

الكلمات المفتاحية

نظرية المباريات، التسويق الاستراتيجي، صنع القرار التسويقي.