The Cradle of Languages مهد اللغات
Volume 4, Numéro 2, Pages 64-76
2022-07-15

سياق التشكيل الإيقاعي في معلقة امرئ القيس Context Of Rhythmic Formation In Imru’ Al-qais’s Mullaqah

الكاتب : موساوي عمار .

الملخص

ملخص يرتبط الصوت في الشعر العربي بطبيعته الغنائية، التي تفضي إلى إيقاعية تطرب الآذان، فتستهوي الأفئدة، وتشدُّ المتلقين، لذلك كان الإيقاع أحد أهمَّ محاور البنية الصوتية، والذي كثيرا مايستلهم إيقاعه النغمي من مسوغات سياقية ترتبط ارتباطا بمناحي الشاعر الوجدانية، التي تهيم في رسم مزيج مشهدي لمجموع صور بصرية، توافقت وطبيعة الأصوات وصفاتها، فكان لوجدان الشاعر والصورة البصرية المتشكلة عنه دور هام في التشكيل الجمالي للإيقاع الشعري، لا يقل أهمية عن أثر مكوناته المادية بين شكليها الداخلي والخارجي، لذلك نحاول فيما في هذه الورقة البحثية تتبع سياق الوجدان باعتباره حالة نفسية ملازمة للشاعر، وكذا سياق تشكلات الصورة البصرية، وأثرهما في دعم تشكيل الإيقاع الشعري في معلقة امرئ القيس. Abstract Sound in Arabic poetry is related to the nature of chanting, which ends with a rhythmicity that delights the ears, attracts the hearts and attracts the recipients. Therefore, the rhythm was one of the most important axes of the structure voice, whose tonal rhythm is often inspired by contextual justifications related to the emotional aspects of the poet, which draw a total of visual images, The nature of the sounds and their qualities coincided, so that the consciousness of the poet and the image visual formed by him played an important role in the aesthetic formation of the poetic rhythm, no less important than the effect of its physical components between its internal and external forms, so we try in this research dissertation to follow the context of the consciousness, as well as the context of the formations of the visual image, and their impact In supporting the formation of poetic rhythm in the Mullaqah Imru al-Qays

الكلمات المفتاحية

الإيقاع ; الوجدان ; الصورة البصرية ; معلقة امرئ القيس ; الدلالة ; Rhythm ; Conscience ; visual image ; Imru' al-Qays ; indication