المجلة الدولية للاتصال الاجتماعي
Volume 9, Numéro 2, Pages 189-218
2022-06-30

تكتيكات الاتصال التوعوي المناهضة للعنف ضد المرأة في السعودية: تحليل مضمون لتغريدات المؤسسات الاجتماعية السعودية في تويتر-دراسة تحليلية

الكاتب : الجعيد بندر . عجاج نعمه .

الملخص

هدفت الدراسة وبشكل أساسي إلى التعرف على واقع الاتصال التوعوي المناهض للعنف ضد المرأة في المملكة العربية السعودية وبالأخص تحديد أبرز التكتيكات الاتصالية التوعية المستخدمة من المؤسسات العامة والاجتماعية والمدنية في تويتر. وركزت الدراسة على عدة محاور منها النشاط التوعوي في تويتر، معرفة أبرز الأشكال والقوالب المستخدمة لنشر الرسائل التوعوية المناهضة للعنف ضد المرأة في تويتر، أخيراً رصد أهم القضايا الثقافية التي أثيرت من خلال التغريدات المناهضة للعنف في تويتر والتوصل لآراء ونتائج تساعد على تحسين الجهود الاتصالية التوعوية المناهضة للعنف ضد المرأة. وأظهرت نتائج الدراسة أنه لا يوجد مؤسسات أو حسابات تواصل اجتماعي مركزة فقط على مناهضة العنف ضد المرأة في المجتمع السعودي ويعود ذلك لأسباب ثقافية وإحصائية ومنها عدم بروز الظاهرة على الصعيد الاجتماعي بشكل كبير وكذلك عدم توفر إحصاءات رسمية عن مستويات قضايا العنف ضد المرأة في السعودية. وتوصلت الدراسة إلى أنه يوجد اختلاف في تعريف مفهوم العنف من بلد إلى أخرى وفق المعيار الثقافي والديني، ويُصنف محتوى التغريدات التي نشرتها الحسابات التي تم تحليلها عبر منصة تويتر بأنها رسائل علاقات عامة وإعلان ورسائل اتصالية رسمية ورسائل دعم ومساعدات مالية. The study aimed to explore the status quo of promotional communication of violence against women in Saudi Arabia, also to identify the most prominent communication tactics used to raise awareness about violence against women on Twitter. It tries to define the most prominent communication tactics used by the public and social institutions to raise awareness on Twitter. Furthermore, the study focused on learning about the level of awareness-raising on Twitter to reduce violence against women and to identify the most prominent forms and templates used to spread awareness messages on Twitter and monitor the most important cultural issues raised through tweets. The study outcomes will improve communication efforts in social media. The study concluded that there are no social media accounts focused on combating violence against women in Saudi society due to cultural and statistical reasons, which is the lack of visibility of the phenomenon on the surface significantly as well as the absence of clarity in official statistics on the levels of cases of violence against women in Saudi Arabia. In addition, the study found different definitions of the concept of violence from one country to another according to the cultural and religious criteria. Finally, the content of promotional tweets is classified as public relations messages, advertising official communications, letters of support, and financial assistance for women in need.

الكلمات المفتاحية

الاتصال التوعوي، تكتيكات الاتصال، تويتر، العنف ضد المرأة. ; Promotional Communication; Communication Tactics ; Twitter; Violence Against Women