رفوف
Volume 10, Numéro 2, Pages 126-142
2022-07-14

المصطلح النحوي المقرر للثانية آداب وفلسفة -دراسة وصفية تحليلية- -the Grammatical Term In 2nd Year Literature And Philosophy Classes -a Descriptive And Analytical Study

الكاتب : بوزنينة سعيدة .

الملخص

يُعدُّ المصطلح النحوي الركيزة الأساسية في العملية التعليمية لعلم النحو في مقررات برامج التدريس بالأهداف أوالكفاءات بالجزائر، إذ تعمل الهيئات المختصة بانتقاء الموضوعات النحوية بما فيها مصطلحاتها بالتدرج من المرحلة الابتدائية وصولًا إلى المرحلة الثانوية، هدف ورقتنا البحثية التعرف على واقــــــــــــــــــــــــــع موضوعـــــات قواعد اللغة العربية للسنة الثانيـــــة(آداب وفلسفة) وتحليل محتواه وإحصاء المصطلحات النحوية، وتصنيفها، وتحليلها، وتقييمها، مع أخذ التوصيات والإجراءات العلاجية للحد من صعوبة استيعابها في هذه المرحلة. Abstract: Grammatical terminology is considered as a significant component in the teaching and learning of grammar in the Algerian school. Following the competency based approach, course designers select the grammatical items to be taught to learners gradually from the elementary to the secondary level. The present paper aims to identify the Arabic grammatical syllabus set for second year secondary education students (literature and philosophy) through analyzing its content; classifying its grammatical items; and, finally, evaluating them. Based on the findings from this research, some recommendations and remedial instructions are suggested so as to reduce the students' difficulties in internalizing the grammar they have been taught.

الكلمات المفتاحية

المصطلح النحوي، المقرر الدراسي، المحتوى اللغوي، الاسم، الفعل، الحرف. .Grammatical term, Course, Linguistic content, Noun, Verb, Preposition