اللّغة العربية
Volume 24, Numéro 2, Pages 1212-1232
2022-06-20

تعليمُ المصطلح النحوي في التعليم الابتدائي بين الإيجابية والسَّلبية Teaching The Grammatical Term In Primary Education Between Positive And Negative.

الكاتب : Messaoudi Ramdan .

الملخص

اللغة العربية لغة التَّواصل الأساسية بين العرب جميعًا. علاوة على هذا فهي لغةُ العِبَادة، إذْ لا تُقْبَلُ صلاة مُتَعَبِّدٍ دون قراءة القرءان بلسانٍ عربي مبينٍ. ولكي يستقيمَ اللِّسان على عربيةٍ فصيحة، فإنَّ علماء اللغة وضعُوا لها علومًا تُقيمها وتحفظُها من الضَّياع والتقهقر، وأَبْرَزُ هذه العلوم (علم النَّحو) حيثُ عدَّه العلماءُ أبَا العلوم العربية، واعتبرُوه الجسر الذي نَعْبُر من خلاله للاغْترافِ من بحْرِ العربية العظيم. لم ينشأِ النحو إلَّا للحفاظ على سلامة التَّواصل بين مستعملي هذا اللِّسان، حيثُ بإهمالِهِ تُطْمَسُ دلالَةُ الكلام، ويعْتَورُ الفهم وبذلك تغيبُ الغاية من استعمال اللغة بين أفراد الجماعة اللغوية. لـمَّا كان للنحو هذه المهمَّة الخطيرة، فإنَّه كان من الواجب تعليمُهُ للنَّاشئة، لِتشِبَّ على استعماله في إبدَاعَاتِها وتواصلها. فكانت المدرسة الابتدائية نقطة الانطلاق للاهتِمَامِ به في مقرَّرَاتها الدراسية، حيث أُدْرِجَتْ مصطلحاتٌ نحوية لكل مستوًى من المستويات الخمسة. وقد اهتمَّتْ هذه المقالة بإبْرَازِ آليةِ تناولِ المصْطَلح النَّحوي في التَّعليم الابتدائي، وما اشتمل عليه من إيجابياتٍ وسلبياتٍ مؤثرةٍ في تَيْسِير عملية إدْرَاك المتعلِّمين له. كلمات مفتاحيّة: اللغة العربية؛ التَّواصل؛ المصطلح النَّحوي؛ المدرسة الابتدائية؛ طريقة التَّنَاول؛ الموجب؛ السَّالب. Abstract: The Arabic language is the principal language between all the Arabs in addition to that is a language of worship, where a worshiper's pray are not accepted without reading the Qur'an with a clear Arabic tongue and in order for the tongue to be righteous on a fluent Arabic, the linguists put a science that corrected it and preserved it from being lost and regressing which called "grammar science" in which scientist considered it as a father of Arabic sciences and the bridge which you can cross and pick up from the Arabic sciences sea. The grammar did not arise except to preserve the integrity of the communication between the users of this tongue, which by neglecting it the connotation of the speech is absent, in addition to the understanding and with that the purpose of using the language is absent among the members of the linguistic group. When grammar had this dangerous task, it was necessary to teach it to the young generation and unable them to use it in its creativity and communication, so the elementary school was the starting point for taking care about it in its curricula, where grammatical terms were included for each of the five levels, and this article has focused on highlighting the mechanism that the grammatical term was dealt with in primary education, and the positive and negative involved in facilitating the process of teacher's awareness of it.

الكلمات المفتاحية

Keywords: Arabic language; communication; grammatical term; primary school; handling methods; positive; negative.