اللّغة العربية
Volume 24, Numéro 2, Pages 922-950
2022-06-20

بنية الجملة بين الجرجاني و دي سوسير وعبد الرحمن الحاج صالح نموذج عن تقاطع الدرس اللساني الغربي والعربي القديم والحديث

الكاتب : شتوح خضرة .

الملخص

ملخّص: إن قضايا الفكر اللساني العربي عديدة وعميقة وواسعة، قد تجسدت في مسائل لغوية كثيرة، إندرجت ضمن مجالات صوتية وتركيبية وبلاغية وتداولية، إذ مثلت هذه الجهود الجذور اللسانية في التراث العربي، وتجلى ذلك في جهود كل من "الخليل بن أحمد الفراهيدي" و "ابن جني" و"عبد القاهر الجرجاني" وغيرهم وتعد جهودهم منارة إشعاع فكري ولغوي . ولقد اطلع اللغويون الغربيون على الجهود العربية القديمة وتأثروا بها واستفادوا منها في تأسيسهم لنظرياتهم اللسانية ودفعوا بعجلة تطور البحث اللساني العربي، أبرزها المنهج الوصفي البنيوي لـ"دي سوسير" صاحب النظرية الثنائية البنيوية. والسؤال المطروح اليوم ما واقع الدرس اللساني العربي بين الأمس واليوم وبين العرب والغرب ؟ إن ضرورة إحياء التراث اللساني اللغوي العربي واستنطاق ما فيه من الكوامن المتعلقة بالدرس اللساني تستوجب دراسة النظريات اللغوية الحديثة وبالتالي معرفة وزن الدرس اللساني العربي. ونهدف من خلال هذه المداخلة - متبعين المنهج الوصفي التحليلي في الدراسة - أن نتطرق إلى : • دراسة ووصف بنية الجملة عند كل من "الجرجاني" صاحب "نظرية النظم" من خلال كتابه "دلائل الاعجاز" و "دي سوسير" صاحب "النظرية البنيوية" من خلال"كتابه محاضرات في الألسنية العامة" والدكتور "عبد الرحمن الحاج صالح" رائد اللسانيات الحديثة في الجزائر، مؤسس المشروع اللساني "النظرية الخليلية الحديثة". • محاولة رصد الظواهر اللسانية قديما وحديثا (موازنة) • ما وزن الدرس العربي القديم في ضوء الدرس اللساني الحديث؟ وما عقبات الباحث اللساني العربي الحديث؟ وما هي الحلول المقترحة لذلك؟ The questions of Arabic linguistic thoughts are numerous, deep and vast. They have been embodied in many linguistic questions which fall within the phonemic, structural, rhetorical and pragmatic domains. These efforts represented the linguistic roots of the Arab heritage, and this was evident in the efforts of "Al Khalil Ibn Ahmed Al Farahidi", "Ibn Jenni", Abdelqaher al-Jorjani and others. Their efforts are considered as a source of intellectual and linguistic influence. Western linguists were aware of the ancient Arabs efforts, by which they were influenced, they took the opportunity to establish their linguistic theories and developed the Arabic linguistic researches particularly the structural descriptive approach of "De Saussure" the founder of the binary structural theory. The question we would to ask today is: What is the reality of the Arabic linguistics course between yesterday and today, between the Arabs and the West. The need to resuscitate the Arabic linguistic heritage and to explore its potential linked to linguistics course, requires the initiation of studies on modern linguistic theories, and therefore the recognition of the contribution of the Arabs linguistics course. Through this intervention, within a descriptive and analytical approach in the study, we aim: * to study and description of the structure of sentences in Al-Jorjani author of « systems theory» in his « Evidence of Miracles » and De Saussure the author of « Structural Theory » in his « General Linguistics Courses » and Dr "Abderrahmane Hadj Saleh" the pioneer of modern linguistics in Algeria, founder of the linguistic project of « Modern Theory Al Khalilia ». * to attempt to follow linguistic manifestations, in the past and the present (balance). * What is the weight of the ancient Arabic linguistics course in the light of the modern linguistics course? * What are the obstacles facing the Arab researcher in modern linguistics? And what are the suggested solutions in this regard?

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحيّة: بنية الجملة، الجرجاني، دوسوسير، الحاج صالح عبد الرحمان، الدرس اللساني. ; Keywords: structure, sentence, Al-Jorjani, De Saussure, Abderrahmane Hadj Saleh, linguistics course