اللّغة العربية
Volume 24, Numéro 2, Pages 732-750
2022-06-20

المَذْهَبُ النَّحْوِيّ فِي بَغْدَادَ اتِّجَاهُهُ وَمَنْهَجُهُ فِي دِرَاسَةِ النَّحْوِ The Grammatical Doctrine In Baghdad, Its Direction And Method For Studying Grammar

الكاتب : عواريب سليم .

الملخص

تتغيّا ورقتُنا البحثيةُ الاستدلالَ على التصوّراتِ والافتراضاتِ التي سادتْ في القرنِ العشرين، مُفادها أنّ هناكَ مدارسَ نَحويةً قائمةً برأسها تُضاهِي مَدْرَسَتَي البصرة والكوفة، كالمدرسةِ البغداديةِ، لذا تَهدُفُ هذه الدراسةُ إلى إبرازِ حقيقةِ المذهبِ البغداديّ النحويّ، من خلال الكشفِ عن اتّجاهاتِ النحاةِ الذينَ نُسِبُوا إليه، ومَنْهَجِهِم في دراسةِ النحوِ، كمَا تكرّسُ الدراسَةُ اعتقَاداً جُملتُهُ أنَّ النحوَ في بغدادَ هُو مذهبٌ للنحاة ِفقط، لا يرقَى إلى المدرسيةِ المُعْلَنَة، الأمرُ الذي جعل العلماءَ فيما نعْتَقدُ ينعتونَه ُبالدرسِ البغداديّ أو المذهبِ البغداديّ. من هنا توصّلنا بَعدَ الاستدلالِ والبرهنةِ إلى نتائجَ تَتَوخّى تحديدَ المرادِ بالمذهبِ البغداديّ النحويّ، منها أنَّ مدرسةَ بغدادَ المزعومةَ لا تعدُو أنْ تكونَ حركةً علميةً نشَّطَهَا علماءُ الكوفةِ، وأنَّ مَا جَرّ العلماءَ إلى هذَا الاعتقَادِ هُوَ تصنيفُ أصحابِ الطبقاتِ والسيرِ للنحويينَ واللغويينَ، كمَا تتحدّدُ مذهبيةُ بغدادَ بظهورِ جيلٍ منَ النّحاةِ تَتَلمَذُوا علَى يَدَي المبردِ وثعلبٍ، واختارُوا واصْطَفَوا منَ المدرستينِ دونَ هَوادَةٍ، لذَا فهوُ مذهبٌ بهذَا الاعتبارِ ذهبَ إليهِ علماءُ بغدادَ، ولا يمثلُ مدرسةً ذاتَ أصولٍ ومنهَجٍ مُستَقِلَينِ. Abstract: Our research paper seeks to infer the perceptions and assumptions that prevailed in the 20 twentieth century.There are self contained grammatical schools comparable to the schools of Basra and Kufa.Such as The Baghdad school.So, this study aims to highlight the reality of the grammatical schools of baghda,by revealing the attitudes of grammarians who were attributed to it , and their approach in the study of grammar.The study also enshrines a belief that grammar in baghdad is probably a doctorine of grammarians only.This might lead schoolars to call it Albaghdadi lesson or Albaghdadi school. From here we reached after reasoning and proof ,the The results that aim to define what is meant by the grammatical doctorine of Baghdad. that the alleged school of Baghdad is nothing more than a scientific movement activated by the schoolars of kufa and that what led the schoolars to this belief is the classification of owners of classes and the functioning of the grammarians and linguists. In addition, The doctorine of Baghdad is determined by appearance of a generation of grammarians who were taught by El mobared and taalab. and they choose and lined up from the two schools unabated.So, it is a doctorine in this regard that schoolars of Baghdad went to .and it dos not represent a school with independent origines and curriculum.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: المذهب، بغداد، الاتجاه، المنهج، النحو. Key words: doctrine, Baghdad, direction, approach, grammar.