اللّغة العربية
Volume 24, Numéro 2, Pages 616-635
2022-06-20

السرد وتجربة الجنون في "مرافئ الجنون" للمحسن بن هنية

الكاتب : جوادي هنية .

الملخص

يدرس هذا المقال خطاب الجنون، ويسعى إلى إبراز وظائفه الدلالية في رواية الكاتب التونسي المحسن بن هنية، الموسومة بـ: مرافئ الجنون، وهي مغامرةً سرديَّة حداثية، تُراهن على التَّجريب، من خلال تَمثُّلهَا لخطاب الجنون، واشتغالها على إمكاناته اللامحدودة وقد بدا خطاب الجنون في الرواية المختارة، ضرورة فكريَّة وفنيَّة، أتاحت للسارد استنطاق الذَّات المَمْسُوسَةِ، وسبر أغوارها، والتقاط ظلال الأشياء القابعة في تجاويف ذاكرتها المُتْعَبَةِ، فكان جنونها فضاء استثنائيا لتصريف الهَمِّ الذَّاتي والوطني والإنساني، وأداة فعَّالة لنقد تهافت الواقع. Abstract: This article examines the discourse of madness, and seeks to reveal its semantic functions in the novel of the Tunisian writer Mohsen Bin Haniyeh, tagged: Ports of Madness, a narrative modernist adventure, which bets on experimentation, through its representation of the speech of madness, and its work on its unlimited potential. The discourse of madness appeared in the chosen novel, an intellectual and artistic necessity, which enabled the narrator to explore the crazy self, reveal its interior, and capture the shadows of things in the tired cavities of her memory, so her madness was an exceptional space for the discharge of self, national and human concern, and an effective means of criticizing bad reality.

الكلمات المفتاحية

الجنون ; السرد ; الحداثة ; العقل ; الواقع ; madness ; narration ; modernity ; mind ; reality