مجلة مجتمع تربية عمل
Volume 7, Numéro 1, Pages 163-180
2022-06-30

رهانات الدرس الفلسفي في ظل الوضعيات التعليمية المستحدثة في المدرسة الجزائرية

الكاتب : برتيمة وفاء .

الملخص

تهدف هذه الدراسة للكشف عن معالم تأزم حضور الفعل الفلسفي داخل منظوماتنا المعرفية رغم جهود الدولة الجزائرية منذ منتصف القرن الماضي في النهوض بمختلف المواد التدريسية أو التعليمية، خاصة ما يصطلح عليه بتعليمية أو ديداكتيك الفلسفة بهدف تفعيل حضورها وذلك بالقفز من سياق السرد التاريخي للمعرفة إلى فلسفة الفعل التي تمحص الفكرة وتربط فاعليتها بالواقع وبمؤشرات ممارساتنا اليومية المختلفة والمتداخلة ورغم هذه التعزيزات المكثفة والمدعمة للرفع من مستوى مجال تعليمية الفلسفة بين– المعلم– المتعلم- المادة المعرفية- غير أن ملامح الديداكتيك الفلسفي مازال لم تأخذ قسطها من الذيوع كثقافة وممارسة داخل ذهنيات معلمين ومتعلمين وأسوار جامعاتنا بالشكل الذي يبرر نجاحه فعليا في ميدان العلم والمعرفة ونتائج تحصيله ميدانيا لأن هذا يتوقف على مشكلة تبيئة ديداكتيك الفلسفة مع مجالنا التداولي المعرفي. This study aims to reveal the features of the crisis of the presence of philosophical action within our knowledge systems despite the efforts of the Algerian state since the middle of the last century in the advancement of various teaching or educational subjects, especially what is called educational or didactic philosophy with the aim of activating its presence By jumping from the context of the historical narrative of knowledge to the philosophy of action that examines the idea and links its effectiveness to reality and the indicators of our different and overlapping daily practices and despite these intensive and supportive reinforcements to raise the level of the field of teaching philosophy between the teacher- learner - the subject Knowledge - However, the features of the philosophical didatech still did not take its share of the subject as a culture and practice within the mentalities of teachers, learners and the walls of our universities in a way that justifies its actual success in the field of science and knowledge and the results of its achievement in the field because this depends on the problem of the environment of didaktic philosophy with our field of cognitive deliberative.

الكلمات المفتاحية

الأداء؛ التعليمية ؛ فلسفة؛ المتعلمين؛ التعلم ; :Performance; Educational ; philosophy; learners; learning