المجلة المغاربية للدراسات التاريخية والإجتماعية
Volume 14, Numéro 1, Pages 102-120
2022-07-01

المؤسسات التعليمية ودورها في ترسيم السياسة الكولونيالية الفرنسية بالجزائر -جامعة الجزائر 1909 أنموذجا-

الكاتب : مجاود حسين .

الملخص

عرفت السياسة الثقافية والعلمية لفرنسا الاستعمارية بالجزائر، مع مطلع القرن العشرين تطورا جوهريا، فقد أصبح سلاحها الرئيسي في بسط هيمنتها على الجزائر، فأنشأت جامعة الجزائر سنة 1909، وجعلتها ملحق سياسي وإيديولوجي يخدم شرعية قوتها وأمنها الخاص، ويغزز تموقعها في المسار الثقافي القيادي، حيث سعت إلى تشجيع البحث العلمي وفق خط توجيهي محكم، وضمن سياق سوسيو-ثقافي ومؤسسي محدد، متشبع بالعقلية الكولونيالية.. The cultural and scientific policy of France knew at the beginning of the twentieth century a fundamental development, as it became its main weapon in extending its hegemony over Algeria, so it established the University of Algiers in 1909, and made it a political and ideological attachment that serves the legitimacy of its strength and its own security, and strengthens its position in the leading cultural path, as it sought to encourage research Scientific according to a tight guideline, and within a specific socio-cultural and institutional context, imbued with a colonial mentality.

الكلمات المفتاحية

التنقيب؛ الاكتشافات؛ التشبع بالإيديولوجية الكولونيالية؛ إفريقيا اللاتينية؛ تغييب كلي للفترة الإسلامية؛ ملحق سياسي وإيديولوجي؛ العبث بالقيم الدينية والثقافية الوطنية. ; Prospecting; Discoveries; Saturation with colonial ideology; Latin Africa; Total absence of the Islamic period; Political and ideological supplement; Tampering with national religious and cultural values.