مجلة الروائز
Volume 6, Numéro 1, Pages 149-167
2022-06-30

تقييم اضطراب الوظائف التنفيذية لدى الأطفال المصابين بالشلل الدماغي( الضوابط والصعوبات)

الكاتب : داودي إيمان . مزوز بركو .

الملخص

يهدف المقال الحالي إلى تسليط الضوء على عملية تقييم اضطراب الوظائف التنفيذية لدى الأطفال المصابين بالشلل الدماغي التي أصبحت محور اهتمام بعض الباحثين والمختصين في مجال علم النفس العصبي للطفل خلال العقود الأخيرة،وباعث على إعادة النظر في مختلف الإجراءات المنهجية واستراتيجيات الفحص الإكلينيكية المتبعة مع التوظيف المناسب لأدوات التقييم،نظرا لأهمية العملية وضرورتها ومدى صعوبتها وتعقيدها ودقتها،لأن التقييم الجيد أصبح من بين الأهداف والتحديات الكبرى والمهمة لكل أخصائي من أجل تحقيق فهم سليم لطبيعة الخلل الوظيفي التنفيذي الحاصل ،حيث يحتاج إلى تحديد خطوات علمية ومنهجية سليمة و وضع معايير تقييم واضحة تتسم بالموضوعية. سنحاول من خلال هذا المقال توضيح الضوابط الأساسية التي يرتكز عليها التقييم النفسي العصبي للوظائف التنفيذية ،إضافة إلى الكشف عن الصعوبات والمشكلات المتنوعة ذات الأساس النظري والمنهجي التي تواجه الباحث أثناء تقييمه لهذه الوظائف فتتسبب في عرقلة سيرورة التقييم ،وبالتالي تؤثر بصورة مباشرة وسلبية على الأداء الوظيفي التنفيذي للطفل، وبذلك نساعد الباحثين والمختصين على التحسين من المهارات والتغيير و التطوير من طرق وأدوات التقييم النفسي العصبي لهذه الوظائف مستقبلا بما يتماشى مع متطلبات مرحلة الطفولة ومع خصوصية الأمراض العصبية النمائية. This article aims to shed light on the process of evaluation executive functions disorder in children with cerebral palsy ,which has become the focus of some researches and specialists in the field of child neuropsychology over the past decades and prompted a review of the different methodological approaches and clinical examination procedures and strategies followed with appropriate use of evaluation tools due to the importance and necessity of the process,its difficulty ,complexity and accuracy ,because a good evaluation has become one of the major and important goals and challenges for every specialist in order to achieve a sound understanding of the nature executive dysfunctions occurring ,where this needs to define good scientific and methodological steps and set clear and objective evaluation criteria .Through this article,we will attempt to clarify the basic determinants on which the neuropsychological evaluation of executive functions is based ,in addition to revealing the various difficulties and theoretical and methodological basic problems that the researcher is confronted with whene evaluating these functions ,thus affecting directly and negatively on the child 's executive functioning .thus,we help researchers and specialists to improve skills,change and develop methods and tools for neuropsychological evaluation of these functions in the future ,in line with the requirements of childhood and the specificity of neurodevelopmental diseases

الكلمات المفتاحية

تقييم ؛ اضطراب ؛ الوظائف التنفيذية ؛ الشلل الدماغي ؛ الضوابط ؛ الصعوبات evaluation ; disorder ; executive functions ; cerebral palsy ; determinants ; difficulties