أبعاد إقتصادية
Volume 12, Numéro 1, Pages 190-212
2022-06-30

مساهمة إدارة المعرفة في تحقيق الميزة التنافسية للمنظمات

الكاتب : بن دحمان بهجة . حوشين كمال .

الملخص

شهد العالم في العقود الأخيرة تطورات وتحولات كبيرة في مختلف المجالات، ومن أبرز هذه التغيرات التحول نحو اقتصاد المعرفة، الذي أصبحت فيه المعرفة موردا أساسيا في عمليات الإنتاج يفوق أهمية الموارد المادية الأخرى، ومن هذا المنطلق فإن دراستنا تهدف إلى إبراز الدور الذي تلعبه إدارة المعرفة في تحقيق الميزة التنافسية، والذي سوف نعالجه من خلال طرح الإشكالية: ما مدى مساهمة إدارة المعرفة في تحقيق الميزة التنافسية للمنظمات؟ وتم إجراء الدراسة بالاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي لتوضح العلاقة بين إدارة المعرفة والميزة التنافسية، وفي ختام هذه الدراسة تم استنتاج أن المعرفة تشكل العامل الأساسي المساعد للمنظمة على تحقيق الإبداع كميزة تنافسية تمكنها من التفوق على المنافسين والبقاء والاستمرار في السوق المحلية والعالمية، وتوصلت أيضا إلى مساهمة عمليات إدارة المعرفة والمتمثلة في تشخيص المعرفة، توليدها، تخزينها وتوزيعها بالإضافة إلى تطبيقها في صياغة وتطبيق أفضل الاستراتيجيات التنافسية التي تعزز الإبداع في المنظمة وبالتالي تقديم منتجات جديدة ومتميزة تتلاءم مع ما يطمح إليه الزبون باعتباره مصدرا مهما للمعرفة التي تقوم على رصد التغيرات والتطورات الحاصلة في السوق. وقد قمنا بطرح مجموعة من التوصيات منها محافظة منظمات الأعمال على مواردها غير الملموسة خاصة الإستراتيجية منها، والعمل على استغلالها بطريقة مثلى والاستثمار فيها ومنعها من الانتقال إلى المنظمات المنافسة لها. الكلمات المفتاحية: المعرفة، المعلومات، إدارة المعرفة، الميزة التنافسية. Abstract In Recent Decades, The World has Witnessed Major Developments and Transformations in Various Fields, and Among the most Prominent of these Changes is the Shift Towards a Knowledge Economy in Which Knowledge has become a Basic Resource in Production Processes that Outweigh the Importance of Other Material Resources, From this Standpoint, Our Study aims to Highlight the role That Knowledge Management Plays in Achieving Competitive Advantage, Which we Solve Through the Problem : What is the Contribution of Knowledge Management to Achieving Competitive Advantage of Organizations? The Study Was Conducted Using the Descriptive Analytical Method to Clarify the Concepts of Knowledge Management and Competitive Advantage, At the end of this Study it was that Knowledge is the Main Factor that helps the Organization to Achieve Innovation as a Competitive Advantage that Enables it to Outperform Competitors and to Remain and Survive in the Local Market, And also Reached the Contribution Operations of Knowledge Management Represented in the Diagnosis, Generation, Storage and Distribution of Knowledge, in addition to its Application in formulate and apply the best Competitive Strategies that Enhance Creativity in the Organizations, and thus Providing New and Distinct Products that are Compatible with what the Customer Aspires to, as an important Source of Knowledge that is Based on Monitoring the Changes and developments in the Market. The Researchers Offers a Group of Recommendations Which Organizations Must Preserve their Intangible Resources Especially Strategic ones, and Work to Exploited it in an Optimal Way Invest and Prevent it From Moving to Competing Organizations. Key Words: Knowledge, Information, Knowledge Management, Competitive Advantage.

الكلمات المفتاحية

المعرفة، المعلومات، إدارة المعرفة، الميزة التنافسية.