مجلة الابراهيمي للعلوم الاجتماعية والانسانية
Volume 5, Numéro 1, Pages 47-66
2022-06-30

تحليل محتوى كتاب التربية الاسلامية للسنة رابعة متوسط في ضوء نظرية الذكاءات المتعددة

الكاتب : محمدي سعاد .

الملخص

هدفت الدراسة إلى تحليل محتوى كتاب التربية الاسلامية للسنة الرابعة متوسط المقرر من طرف وزارة التربية الوطنية الجزائرية للعام الدراسي 2020/2021، في ضوء نظرية الذكاءات المتعددة ومعرفة نسبة توافر مؤشراتها في الكتاب، وقد اعتمدنا (الفكرة) وحدة للتحليل، وفئات التحليل بأنواع الذكاءات المتعددة، باستخدام المنهج الوصفي التحليلي، (أسلوب تحليل المحتوى)، وتكونت عينة الدراسة من كتاب السنة رابعة متوسط، والبالغ عدد صفحاته 83 صفحة. وتوصلت الدراسة الى أن كتاب التربية الاسلامية لم يراعي توظيف الذكاءات المتعددة في محتواه بشكل متوازن، بل تفاوت نسب ادراجه في موضوعاته،قدرت بـ (1937) تكراراً. This study aimed at analyzing the content of the Islamic Education Book for thefourth year for middle school, issued by the Algerian Ministry of National Education for the academic year 2020/2021, in light of the theory of multiple intelligences and knowing the percentage of availability of its indicators in the book, and we have adopted (the idea) as a unit for analysis, and categories of analysis with multiple types of intelligences, using the descriptive and analytical method (the method of content analysis), the sample of the study consisted of an intermediate fourth year book, whose number is 83 pages. The study concluded that the Islamic Education Book did not take into account the use of multiple intelligences in its content in a balanced manner, but rather the variation in its inclusion ratios in its subjects, which were estimated at (1937) repeatedly.

الكلمات المفتاحية

تحليل المحتوى، كتاب التربية الاسلامية، السنة رابعة متوسط، نظرية الذكاءات المتعددة.