مجلة دراسات في سيكولوجية الانحراف
Volume 7, Numéro 1, Pages 780-797
2022-06-28

اتجاهات الأساتذة نحو التدريس بالمقاربة بالكفاءات

الكاتب : جعيجع عمر . عزوز كتفي .

الملخص

نُقلت المقاربة بالكفاءات إلى المدرسة الجزائرية مع بداية الألفية الحالية، بموجب الانتقادات التي وجهت للمقاربة بالأهداف، وبموجب تبنيها من قبل الكثير من الدول المتقدمة، وأيضا بموجب الثناء الكبير عليها من قبل الكثير من وجهاء التربية والتعليم عبر العالم، وأخيرا بموجب نتائج العديد من الدراسات التي أثبتت فعاليتها في عديد المجتمعات. لكن في الجزائر وبعض الدول يطالها انتقادات شديدة، وقد وصل ببعض منتقديها إلى المطالبة بالاستغناء عنها، لأسباب تقنية وإجرائية.من أجل ذلك جاءت الدراسة الحالية محاولة التقرب أهم شريحة ممارسة لفعل التربية والتعليم، وهم الأساتذة، من أجل التعرف على اتجاهاتهم نحوها. شملت عينة الدراسة (257) متربصا، منهم (153) أنثى، ولغرض جمع البيانات قام الباحثان ببناء استبيان يتكون من (24) فقرة موزعة على ثلاث أبعاد (المعرفي، السلوكي، الانفعالي). وبعد تفريغ البيانات وتحليلها إحصائيا خلصت الدراسة إلى أن اتجاهات الأساتذة ككل نحو التدريس بالمقاربة بالكفاءات لم تتعدى المستوى المتوسط. الكلمات المفتاحية: الاتجاه- المقاربة – الكفاءة- المقاربة بالكفاءات – الأساتذة. The competency approach was transferred to the Algerian school at the beginning of the current millennium, according to the criticisms leveled at the approach with goals, and its adoption by many developed countries, and also according to the great praise of it by many notables of education around the world, and finally according to the results of many studies that have proven It is effective in many societies. However, in Algeria and some countries, it is subject to severe criticism, and some of its critics have reached a demand to dispense with it, for technical and procedural reasons. For this reason, the current study came as an attempt to approach the most important segment of the practice of education, and they are the professors, in order to identify their attitudes towards it. The study sample included (257) stalkers, of whom (153) were female, and for the purpose of data collection, the researchers built a questionnaire consisting of (24) items distributed on three dimensions (cognitive, behavioral, and emotional). After unpacking the data and analyzing it statistically, the study concluded that the attitudes of the professors as a whole towards teaching by the competency approach did not exceed the average level. Keywords: Direction - Approach - Competency - Competency Approach - professors.

الكلمات المفتاحية

الاتجاه- المقاربة – الكفاءة- المقاربة بالكفاءات – الأساتذة.