مجلة رقمنة للدراسات الإعلامية والاتصالية
Volume 2, Numéro 1, Pages 282-314
2022-06-25

دراسة تحليلية وصفية لأخبار المؤثرين في حصة لايف المشاهير الموسم الاول-اكتوبر2021 مارس2022- قناة الشروق العامة

الكاتب : ساحي ابراهيم . بطاش محمد .

الملخص

سمحت التطورات التكنولوجية الحديثة بظهور صنف جديد من المشاهير (المؤثرون ،صناع المحتوى) لهم جمهور من المتابعين على مواقع التواصل الاجتماعي والمدونات وحتى على وسائل الاعلام ،مما ساهم في زيادة اهميتهم وقبولهم في مجال الفن ،الاقتصاد ،الاشهار ...والاعلام. ونظرا لما يمثله هذا الموضوع من اهمية وكونه حديث في جانبه البحثي خاصة في الجزائر، جاءت هذه الورقة العلمية للتعرف ولتحليل صورة المؤثرين في وسائل الاعلام التقليدي من خلال دراسة اخبارهم في البرامج التلفزيونية. ونتطرق من خلال دراستنا هذه الى اخبار المؤثرين التي تبثها البرامج التلفزيونية، كما نحاول من خلالها معرفة مضامين هذه الاخبار التي تحمل في ثناياه وتفاصيلها معلومات حول الشخصيات التي اشتهرت من خلال مواقع التواصل الاجتماعي وبفضلها. كما نعمل على معرفة العناصر والقيم التي يقوم عليها خبر المؤثر ومضمون خبره وموضوعه وكذا مصدره وبنيته. developments have allowed the emergence of a new type of celebrities (influencers, content makers) who have an audience of followers on social networking sites, blogs, and even on the traditional media, which has contributed to increasing their importance and acceptance in the field of art, economy, advertising ... and the media. Considering this topic is important and modern from a research side, this scientific study came in order to identify the image of influencers in the traditional media through television. Considering this topic is important and modern from the research side, this scientific study came in order to identify the image of influencers in the traditional media through television media, our study works on studying and researching the news broadcast on television programs about these people. Where we try, through this study, to know the contents of this news, which carries in it details and information about the personalities who became famous through and thanks to social networking sites. Where we work on knowing the elements and values on which the influencer’s news is based, the content and subject matter of his experience, as well as its source and structure.

الكلمات المفتاحية

المؤثرون، القيم الاخبارية، مواقع التواصل الاجتماعي، الخبر، الواب2.0.